Feed-aggregator

‘Disney vindt bod uitzendrechten Eredivisie te hoog’

Emerce - 8 uren 37 min geleden

Disney Nederland, het moederbedrijf van sportkanaal ESPN, zou zijn teruggefloten door het Amerikaanse hoofdkantoor. Het bod voor de uitzendrechten van de Eredivisie zou te hoog zijn. ESPN had 168 miljoen euro per jaar willen bieden voor de periode van tien jaar.

Ook de voorgestelde verdeling van de eventuele winst – 80 procent voor Eredivisie CV en 20 procent voor Disney – zou niet geaccepteerd zijn.

Het bod van het consortium met KPN, VodafoneZiggo (Ziggo), Delta Fiber (Delta en Caiway) en T-Mobile blijft staan. Dit consortium heeft een gegarandeerde afdracht van 180 miljoen euro per jaar in het vooruitzicht gesteld bij een contract met de duur van zeven jaar.

De kabelaars willen alle wedstrijden van de Eredivisie, KNVB Beker, Keuken Kampioen Divisie en Eredivisie voor vrouwen live op de buis brengen. Het consortium wil ook alle huidige medewerkers en productiefaciliteiten van ESPN overnemen.

Maandag 5 juni wordt er een besluit over de uitzendrechten genomen, maar dat kan nog worden uitgesteld.

Amac start eigen abonnement voor Apple producten

Emerce - 9 uren 13 min geleden

Apple-specialist Amac heeft een eigen abonnementsvorm geïntroduceerd. Klanten ontvangen een nieuw Apple-apparaat en betalen vervolgens een vast maandelijks bedrag, gebaseerd op het verschil tussen de nieuwwaarde van het apparaat en de restwaarde na twee of drie jaar.

Met het Amac-abonnement kan een klant online of in een van de vijftig winkels een nieuw apparaat uitkiezen en een vast bedrag per maand betalen. Als een nieuwe iPhone 1000 euro kost en na twee jaar een restwaarde van 400 euro heeft, dan betaalt de klant het verschil van 600 euro in maandelijkse termijnen af. B

Bij het maandbedrag komt nog een wettelijk vastgestelde rente. Klanten kunnen de telefoon vervolgens gebruiken met een al dan niet bestaand sim-only-abonnement bij een provider naar keuze. Het is ook mogelijk de aanschaf van accessoires, zoals een oplader of beschermhoesje mee te nemen in het maandbedrag.

Amac is de eerste in Nederland die dit concept voor Apple-producten aanbiedt. Naast het abonnement, gaat Amac ook refurbished Apple-apparaten verkopen.

Volgens Bindels zijn consumenten voor een sim-only-abonnement ook veel goedkoper uit dan wanneer ze een telefoonabonnement inclusief telefoon afsluiten.

Apple-apparaten die na de abonnementsduur worden ingeleverd, zal Amac weer verkopen als refurbished producten. Datzelfde geldt voor andere Apple-producten die worden ingeleverd.

De ingeleverde apparaten worden uitgebreid gecheckt door gecertificeerde technici en krijgen een bepaalde gradatie. Alleen producten die zo goed als nieuw zijn of lichte gebruikerssporen hebben, worden weer verkocht door Amac.

Salesforce optimistisch over 2023

Emerce - 9 uren 53 min geleden

CRM reus Salesforce verhoogde de winstverwachting voor het hele jaar, maar het aandeel daalde maar liefst 7 procent in de verlengde handel omdat de kapitaalkosten hoger waren dan analisten hadden verwacht.

De omzet over het eerste kwartaal bedroeg 8,25 miljard dollar, iets hoger dan verwacht. De nettowinst bedroeg 199 miljoen dollar, of 20 cent per aandeel, tegen 28 miljoen dollar, of 3 cent per aandeel, in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Klanten zijn nog steeds voorzichtig en wachten langer met het sluiten van nieuwe overeenkomsten, zei Chief Operating Officer Brian Millham in een toelichting.

Tijdens het kwartaal kondigde Salesforce Einstein GPT (generatieve AI) aan om verkopers, marketeers en klantenservicemedewerkers te ondersteunen.

Salesforce voorziet voor het lopende kwartaal een omzet van 8,51 tot 8,53 miljard dollar. De winst wordt geraamd op 0,79 tot 0,80 dollar per aandeel.

Het Nederlands Dagblad over op cookieloze online reclame

Emerce - 10 uren 52 min geleden

Het Nederlands Dagblad kiest voor cookieloos adverteren. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland beheert nu alle online advertentieruimte op zijn website met techniek van Opt Out Advertising.

Voor de krant is het een strategische en ethische keuze om van cookies af te stappen. En geen al te lastige, want men werkte al voornamelijk met directe verkoop om controle te houden over de getoonde reclames. Programmatic reclame is wat dat betreft een grabbelton.

Dirk Jan van Deursen, salesmanager bij Het Nederlands Dagblad zegt: “Opt Out Advertising kan privacyvriendelijk adverteren faciliteren op de manier die wij voor ogen hebben, zowel met direct verkochte campagnes als met cookieloos gecontroleerd via programmatic toepassingen.”

Tegen Emerce zegt hij: “De eerste resultaten zien er veelbelovend uit.”

*) Foto door Tom Barrett, op Unsplash

Nieuw Europees vc-fonds voor spacetech

Emerce - 11 uren 10 min geleden

De Europese Investeringsbank steekt 60 miljoen euro in het nieuwe venture Capital-fonds Alpine Space Ventures. Ook vroege medewerkers van SpaceX doen mee.

Uiteindelijk wil Alpine Space 160 miljoen euro ophalen. De teller staat nu op honderd miljoen euro. Andere investeerders die tot nu toe instapten zijn InvestEU, de CASSINI-tak van het European Space-programma, Primepulse, High-Tech Gruenderfonds, Bayern Kapital, de Duitse overheid en een aantal familiekantoren.

Alpine Space Ventures is een nieuw vc-fonds en een van de eerste gespecialiseerde durfkapitalisten in dit domein. Het richt zich op zogeheten early stage-deelnemingen. Dat zijn investeringen van tussen de een en vijf miljoen euro.

De hoofdthema’s van het fonds zijn connectiviteit en duurzaamheid. In de praktijk kan dat zo breed zijn als zonnepanelen, dataterminals en mini-satellieten voor aardobservatie.

De timing voor de oprichting van het fonds is niet slecht. Buiten de dampkring ontstaat een wereld waarin niet alleen meer overheden actief zijn. De transportwegen zijn ondertussen gelegd, met commerciële vervoerders als Rocket Lab, SpaceX, Blue Origin en ULA. Er ontstaat nu een economie voor die spullen die naar de ruimte gaan voor exploitatie. De applicaties verschillen van gouvernementeel en wetenschappelijk tot commercieel gebruik.

Zo heeft AWS een cloudserver in de ruimte, werkt Google-medewerker Vint Cerf al jaren aan protocollen voor interplanetaire datacommunicatie, bouwt een bedrijf als Varda ruimtefabriekjes en positioneert D-Orbit zich als een taxibedrijf buiten de atmosfeer.

Alpine heeft belangen in vier bedrijven: Source Energy, Reflex Aerospace, Blackwave en Morpheus Space.

AI volop in de schijnwerpers bij Emerce E-Commerce Live!

Emerce - wo, 05/31/2023 - 13:53

AI-gedreven personalisatie, chatbots en dynamische prijsstelling: zomaar een paar veelgebruikte AI-toepassingen in de e-commerce. AI blijft zich ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden genereren voor e-commerce professionals en het onderwerp komt dan ook uitgebreid aan de orde tijdens E-Commerce Live! volgende week in de Beurs van Berlage.

In een wereld waarin technologie zich in een ongekend tempo ontwikkelt, is het gemakkelijk om je te verliezen in de complexiteit. In een roundtable vertelt Hans van den Berg van Handpicked agencies hoe AI ons leven kan vereenvoudigen op manieren die we nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Hans van den Berg is een AI-evangelist met een passie voor het ‘empoweren’ van organisaties met de nieuwste AI-technologie. Hij heeft een schat aan ervaring in het werken met een breed scala aan bedrijven, waaronder fabrikanten, retail- en groothandelsbedrijven en energie- en dienstverlenende bedrijven.

Hans is een groot voorstander van ethische AI, omdat hij gelooft dat AI een positieve rol kan spelen bij het ondersteunen van mensen.

Jurjen Jongejan van valantic deelt een concreet stappenplan om generative AI voor jouw bedrijf te laten werken. Ook deelt Jurjen de meest succesvolle en indrukwekkende praktijkcases van generative AI in e-commerce.

Tetsuo Konno van Google vertelt hoe de AI van Google helpt bij het creëren van betere consumentenervaringen, het verminderen van complexiteit voor marketeers en het genereren van de juiste bedrijfsresultaten.

 

 

Nieuwe tool van Arc browser past ontwerp websites aan

Emerce - wo, 05/31/2023 - 13:00

The Browser Company, het bedrijf achter de webbrowser Arc, introduceerde een dezer dagen een nieuwe tool genaamd Boosts. Hiermee kun je een website aanpassen met nieuwe kleuren en lettertypen.

Boosts werd oorspronkelijk gelanceerd in juli vorig jaar was meer gericht op ontwikkelaars. In die tijd was de tool erop gericht ontwikkelaars in staat te stellen snel een browserextensie te maken met JavaScript.

De nieuwe versie van Boosts is eindgebruiksvriendelijker, gericht op het aanpassen van de webpagina’s of, zoals The Browser Company het noemt, het internet bewerken.

In 2020 haalde The Browser Company 5 miljoen dollar aan financiering op van verschillende investeerders, zoals Jeff Weiner van LinkedIn, Medium’s Ev Williams en Dylan Field van Figma.

De Arc-browser bevindt zich nog steeds in de invite-only-modus.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Duitse shop annex magazine Galaxus opent Nederlands filiaal

Emerce - wo, 05/31/2023 - 11:46

De grote Duitse webshop Galaxus opent een filiaal in Nederland en gaat ook naar België. De winkel heeft ook een wezenlijke redactionele tak, een soort online magazine.

Sinds vorige week is Galaxus.nl actief, een nieuwe stap in het Europese expansieplan van Digitec uit Zwitserland. Die webwinkel uit 2001 werkt onder de naam Galaxus op de buitenlandse markt.

Wat de financiële ambities voor Nederland zijn, is niet bekend.

De nieuwe tak staat in elk geval als een huis, omdat er fors is geïnvesteerd in de vertaling van alle kopij die reeds beschikbaar was op de Duitstalige markt. Daaronder: historische prijsinformatie per item, onafhankelijke testrapporten, internationale recensies, gidsen, series en populair technologienieuws.

Er is ook een koopjescorner met lokkertjes: een beperkt aanbod aantrekkelijk geprijsde producten dat constant rouleert.

Digitec Galaxus realiseerde in 2021 een omzet van 2,2 miljard euro.

Storingen voorkomen met kunstmatige intelligentie

Emerce - wo, 05/31/2023 - 11:00

De Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, TNO-ESI en de Vrije Universiteit Amsterdam werken aan de inzet van kunstmatige intelligentie om storingen beter te voorspellen en te voorkomen. Zij hebben 3 miljoen euro onderzoekssubsidie gekregen voor het project ZORRO (Engineering for Zero Downtime in Cyber-Physical Systems via Intelligent Diagnostics).

Intelligent diagnostics is een actief onderzoeksgebied. Men wil onder meer efficiënte monitoringssystemen ontwikkelen door slimme combinaties van sensoren. Een ander werkpakket in het projecth richt zich op het koppelen van domeinkennis aan data-gedreven algoritmen. Hiervoor ontwikkelen we nieuwe diagnostische modellen en integreren we deze in het ontwikkeltraject voor hightech systemen.”

Het ZORRO-project werkt verder aan diagnostische methoden voor hightech systemen, zoals MRI-scanners en printers. Door hun gedrag continu te monitoren met geschikte sensoren, kunnen algoritmen uit de AI afwijkende patronen in de sensorsignalen opsporen, en deze relateren aan hun grondoorzaken. Passende maatregelen, zoals vervanging of reparatie, kunnen dan tijdig genomen worden om storingen voorkomen.

De onderzoekers krijgen een bijdrage uit de call Next Generation Hightech Equipment: cyber-physical systemen, dat onderdeel uit maakt van het onderzoeksprogramma Kennis- en Innovatieconvenant (KIC). Dit programma is bedoeld voor baanbrekende innovatieve oplossingen met maatschappelijke en economische impact. Bedrijven, kennisinstellingen en overheden investeren daarin samen in bedrijfsmatige toepassing van kennis om met slimme technologieën grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Het ZORRO-project wordt getrokken door UT-hoogleraar Marielle Stoelinga, en co-projectleider Carmen Bratosin van TNO-ESI. Uit de industrie zijn ASML, Canon Production Printers, ITEC, Philips, en Thermo Fisher Scientific betrokken

Vinted: ‘Klaar voor beursgang’

Emerce - wo, 05/31/2023 - 10:01

Technisch gezien is Vinted klaar voor een beursgang, maar de tijd om dat ook daadwerkelijk te doen is nog niet rijp.

Dat zegt de Nederlandse CEO van de kledingmarktplaats Thomas Plantenga in een interview met de techuitgave Sifted.

Operationeel staan de seinen op groen, maar het heilige moeten om snel mogelijk naar de beurs te gaan is er niet. Het sentiment op de beurzen zit niet echt mee en het zou Plantenga praktisch gezien niet veel extra’s opleveren.

De topman is niet bezig met winstmaximalisatie, want hij bouwt een duurzame organisatie voor de lange termijn. Daarom staan er ook 150 vacatures open: een investering in verdere groei.

In de afgelopen jaren staken tien externe investeerders in zeven rondes zo’n 525 miljoen euro in Vinted uit Litouwen. Onder hen: Accel, Lightspeed, EQT, Burda Principal en Insight Partners. Aan de CEO de taak hen te bewegen langer te blijven zitten en nog niet te verkopen.

De duurzaamheidsstrategie is ook leidend bij Adevinta, aan ander marktplaatsbedrijf in Europa. Marktplaats.nl is daar onderdeel van en ook dat voert sinds kort een actief beleid om zijn duurzame kant actiever te ventileren.

*) Foto door Hugo Clément, op Unsplash

Nauwelijks richtlijnen bij gebruik ChatGPT op het werk

Emerce - wo, 05/31/2023 - 09:00

Bijna 40 procent van de Nederlanders geeft toe dat er geen richtlijnen of regels zijn op het werk als het gaat om het gebruiken van generatieve AI tools zoals ChatGPT. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Kaspersky onder 1000 Nederlandse respondenten.

ChatGPT is in een ongekend snelle tijd razend populair geworden. De tool bereikte binnen vijf dagen een miljoen gebruikers en passeerde in ongeveer twee maanden de grens van honderd miljoen bezoekers. Vanwege de vele functionaliteiten, van het bedenken van concepten tot aan het controleren van stukken tekst, is de tool ook erg handig om op het werk te gebruiken.

38 procent van de respondenten geeft aan dat regels en richtlijnen ontbreken als het gaat om het gebruik van generatieve AI tools als ChatGPT op het werk. Ook al zegt de ruime meerderheid (62 procent) dat er wel regels bestaan, toch geeft meer dan een kwart van de respondenten toe dat deze niet duidelijk of uitgebreid genoeg zijn. Verrassend genoeg is bijna een vijfde van mening dat regels of richtlijnen niet nodig zijn, wat ertoe kan leiden dat ChatGPT wordt misbruikt vanwege privacy- en transparantieproblemen.

Meer dan een derde van de ondervraagden geeft namelijk aan dat zijn of haar leidinggevende helemaal niet op de hoogte is van het gebruik van ChatGPT op de werkvloer. Alhoewel het merendeel (64%) wel de leidinggevende informeert, vertelt 21 procent niet voor welke taken ChatGPT wordt gebruikt. Bijna 1 of de 5 (19%) vindt het zelfs niet belangrijk of relevant om de leidinggevende in te lichten.

Christine le Duc biedt assortiment via streamingplatform Snetch

Emerce - wo, 05/31/2023 - 07:15

Christine le Duc organiseerde vorige week een eerste fashionshow waarbij consumenten later via streamingplatform Snetch de getoonde producten kunnen aanschaffen. Het merk is daarmee de eerste binnen de branche die daar gebruik van maakt.

Op vrijdag 26 mei organiseerde Christine le Duc een evenement in Hotel Arena in Amsterdam. Daar werden tal van influencers en journalisten ‘ondergedompeld in de spannendste sferen en sexy merken’ van Christine le Duc. Ook vond er een exclusieve fashionshow plaats waar Kim Feenstra de nieuwste collectie toonde aan het grote publiek. Naast haar liep onder andere ook tv-persoonlijkheid Maria Tailor mee in de show.

De fashion show van Christine le Duc wordt nu in vier delen op Snetch geplaatst. Zo kunnen niet alleen de aanwezige influencers en journalisten de show bekijken, maar zijn de beelden achteraf toegankelijk voor iedereen die hierin geïnteresseerd is. Consumenten kunnen de artikelen gelijk bestellen.

Naast de lingerie van Christine le Duc zijn schoenen van Steve Madden en zonnebrillen van zonnebrillen.com te koop.

Verder kunnen consumenten via Snetch ook producten op hun wenslijst zetten zodat ze deze later kunnen aanschaffen.

De fashionshow wordt in delen geüpload op de website van Christine le Duc op maandag 29 mei, zondag 4 juni, zondag 11 juni en zondag 18 juni.

Kickstarter-campagne haalt 150.000 euro op voor de nieuwe generatie thuisbatterij

Emerce - wo, 05/31/2023 - 06:24

De energietransitie is in volle gang, maar de traditionele thuisbatterijen blijven voor velen een technische uitdaging. Ze zijn vaak complex om te installeren en moeilijk te integreren in bestaande woningen.

Dat moet allemaal anders worden dankzij MyGrid, een Belgisch-Limburgs bedrijf dat zich richt op duurzame energieoplossingen. Op 2 mei lanceerden ze hun eerste product, ModuleOne, op Kickstarter.

Het plug & play’ thuisbatterijsysteem haalde met succes de beoogde 150,000 euro op en maakt zich nu klaar om de serieproductie op te starten.

De thuisbatterij kun je in een gewoon stopcontact stoppen, en zelfs kunt meenemen als voeding voor toestellen in de tuin of op de camping. Het is één van de eerste batterijen die slim aanstuurbaar zijn, met IoT.

Amac en gemeente werken samen aan Bossche winkel

Emerce - wo, 05/31/2023 - 06:15

Apple-specialist Amac opent medio juni een nieuwe winkel in het centrum van Den Bosch aan de Hinthamerstraat 27. De Bossche Amac-winkel wordt de tweede Nederlandse vestiging die het exclusieve label Apple Premium Partner krijgt.

APP is een vervolg op het Apple Premium Reseller (APR)-concept dat in 2009 bij Amac in Eindhoven de wereldprimeur beleefde. Inmiddels zijn er vijftig Amac-winkels door heel het land. Daarmee is het bedrijf de grootste APR van Europa.

Het pand in de Brabantse hoofdstad is door de gemeente als monument aangemerkt en wordt daarom verbouwd in nauw overleg met de Monumenten- en Welstandscommissie om ervoor te zorgen dat de historische details van het pand uit 1900 behouden blijven.

De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 200 vierkante meter, waarmee hij bijna twee zo groot is als het huidige pand van Amac aan de Hinthamerstraat.

De oude winkel is vanaf nu gesloten. Vanwege het herstel aan het historische pand waar de nieuwe winkel zich in zal vestigen is de bouwtijd langer dan gebruikelijk, waardoor het voor korte tijd niet mogelijk is een Amac in de Brabantse hoofdstad te bezoeken.

Online ruim 3 procent meer omgezet

Emerce - wo, 05/31/2023 - 05:30

De online omzet was in april 3,2 procent hoger dan in april 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,8 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,3 procent hoger.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in april 2023 hoger dan in april 2022. De online omzet van de consumentenelektronica en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

De totale detailhandel heeft in april 5,3 procent meer omgezet dan in april 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,8 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 8,1 procent en de omzet van de non-foodsector met 2 procent.

De drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben in april meer omgezet dan in april 2022. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in april minder omgezet.

HBO Max raakt in hoog tempo kijkers kwijt

Emerce - wo, 05/31/2023 - 05:00

Een jaar na de introductie van Viaplay en HBO Max is het totale online gebruik van de online videodiensten verder gestegen. Nieuwsgierigheid en introductiecampagnes bezorgden Viaplay en HBO Max vorig jaar april een aandeel in bezoeken van 20 procent; in april 2023 is dit aandeel licht gedaald naar 12 procent. Maar kijkers haken even snel weer af.

In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen van 13 jaar en ouder, 52,8 procent). Gemiddeld genomen maken bezoekers gebruik van twee verschillende diensten, een stijging van 25 procent ten opzichte van april 2021 toen dit gemiddelde op 1,6 lag. De grootste overlap van gebruikers bestaat tussen Netflix en Videoland, onder jongeren is dit met Disney+ en onder ouderen juist in combinatie met Viaplay.

Ondanks de groeiende druk op diens positie is het aantal online bezoeken voor Netflix gestegen naar 70 miljoen bezoeken, ofwel 48 procent van de bezoeken, blijkt uit de online cijfers van GfK’s GXL/DAM. Videoland laat ook een groei zien in zowel online bezoeken als unieke gebruikers: 2,3 miljoen, een stijging van 350 duizend personen ten opzichte van een jaar eerder.

Het aandeel bezoeken én het aantal unieke gebruikers van HBO Max daalt het sterkst ten opzichte van een jaar eerder (van 12 naar 5 procent, een daling van 500.000 bezoekers).

Relatief gezien werd het hoogste bereik van de videodiensten behaald onder jongeren (13-34-jarigen, 64% bereik). De stijging van unieke gebruikers ligt met name in de personen met een hogere welstand en boven modale inkomen. Onder personen met een modaal en/of lager inkomen blijft het aantal bezoekers gelijk ten opzichte van een jaar eerder.

Van de VOD-diensten blijven de Netflix-bezoekers ook de meest actieve: 57 procent van hen bezoekt de website en of app meer dan drie dagen in de maand. Ook Videoland kent een hoger aandeel terugkerende bezoekers; nagenoeg de helft bezoekt de dienst meer dan drie dagen en zelfs 30 procent zes dagen of vaker.

Tot nu hebben we het online bereik van de videodiensten op smartphone/tablet, PC/laptop benoemd. Als we het bereik via TV meenemen stijgt het bereik met 2,9 miljoen unieke gebruikers. Deze groep betreft 1 miljoen 13-34-jarigen, 700.000 35-49-jarigen en 1,2 miljoen personen van 50 jaar en ouder. Dit betekent dat er relatief meer ouderen via het tv-scherm bereikt worden dan jongeren.

Reclamereus WPP in strategisch AI-pact met NVIDIA

Emerce - di, 05/30/2023 - 13:48

WPP kan sneller, meer foto’s, video’s en animaties maken middels een strategisch pact met technologiebedrijf NVIDIA. Diens AI-cloud en specialistische chips laten de creatievelingen van de reclamereus efficiënter werken.

De partijen sloten eind vorige week een pact, dat NVIDIA-topman Jen-Hsun Huang bekendmaakte op de Computex-conferentie in Taipei in Taiwan.

WPP’s mensen hoeven niet met veel andere middelen te gaan werken dan ze nu doen. De koppeling met
NVIDIA’s Omniverse Cloud en Picasso-chips vindt achter de schermen plaats. Creatieven kunnen gewoon blijven werken met Adobe Cloud, Shutterstock en Getty Images zoals ze gewend zijn. Enkel de beeldopwekking met generatieve AI vindt plaats op NVIDIA’s computerprocessoren.

Generatieve AI houdt in, dat een mediamaker beelden kan laten creëren door een computer door simpelweg een geschreven tekstcommando op te geven. Adobe Firefly, bijvoorbeeld, kan een complete natuurgetrouwwe achtergrond schetsen bij een studio van een sporter. Net alsof deze een woeste workout doet.

Met een druk op de knop kunnen WPP’s mensen een brede waaier 2D-beelden en videocommercials genereren, of 3D-productconfiguratoren. Zelfs tijdens de periode dat een internationale reclamecampagne zou draaien, kunnen uitingen nieuw worden gerenderde of visueel aangepast.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

NVIDIA verzorgt ook de distributie richting de eindgebruiker via zijn Graphics Delivery Network.

Github werkt reeds samen met de NVIDIA-cloud en ziet een tijdsbesparing van vijftig procent bij het opwekken van nieuwe computercode via programmeerhulp Copilot. Dat draait achter de schermen op OpenAI Codex.

WPP zegt niets over de besparing of versnelling die het verwacht te realiseren.

De koers van het aandeel NVIDIA is afgelopen dagen met een derde gestegen na publicatie van de kwartaalcijfers. Het bedrijf blijkt een uitstekende uitgangspositie te hebben voor supercomputing en om de stijgende interesse in generatieve AI technisch te faciliteren.

Digital Marketing TV: hoe Skantrae de digitale klantreis verbeterde

Emerce - di, 05/30/2023 - 13:00

Het Nederlandse bedrijf Skantrae is vanwege een verbreding van haar portfolio genoodzaakt om de digitale klantreis te herzien. Met bouwmarkten, groothandels en zzp’ers als klant wil het houtbedrijf, dat vooral bekend is om zijn deuren, een eigentijds pakket aan tools aanbieden om haar assortiment te ontsluiten. Hoe start je zo’n proces? Frank van Putten vertelt er meer over bij Digital Marketing TV.

Skantrae stak de laatste jaren veel energie in online inspiratie, maar dat leidde niet tot voldoende conversie. “Er zat een gat tussen de inspiratie en de verkoop,” legt Van Putten uit. Het werd tijd om de lekken in de funnel te dichten, stelt Job Nederlof van partner De Nieuwe Zaak.

Het geringe succes van de marketingaanpak is verklaarbaar omdat klanten uiteindelijk kopen bij keten als Gamma en Bauhaus. De conversie moet daar plaatsvinden en daar is de hele klantreis nu op afgestemd. Van inspiratie tot verkoop.

Directe verkoop aan consumenten is niet aan de orde. Al was het maar omdat de bestelling niet door de brievenbus past. Maar bovenal wil Skantrae blijven samenwerken met retailers, waar ook de deskundigheid zit die de klant wil.

Skantrae heeft een experimentele app ontwikkeld om met AR deuren ‘virtueel’ in woning te plaatsen, zodat klanten een betere indruk krijgen. Nu is gekozen voor een oplossing waarbij de klant met digitale middelen in de winkel wordt geïnspireerd.

De presentatie Hoe je digitaal inspeelt op de B2B-klantreis is na registratie gratis te bekijken

Nieuwe AI-tools Shopware nemen marketing over

Emerce - di, 05/30/2023 - 11:48

Nieuwe AI-tools van e-commerceleverancier Shopware zagen aan de poten van de marketingpartners van webwinkels. Software gaat een deel van het werk van menselijke specialisten overnemen.

Vorige week voegden de Duitsers een nieuw onderdeel toe aan hun software: AI Co-pilot. Een nogal inspiratieloze naam, want Github gebruikt al maanden precies die naam voor zijn eigen software-assistent. Niettemin, functioneel gezien verschillen ze nogal van elkaar.

De co-piloot van Shopware is erop gericht het leven van de webwinkelier wat makkelijk te maken door klusjes over te nemen. Daarbij gaat het vooral om werk dat de marketeer van een webwinkel doen en eventueel het werk waarvoor deze ondernemer een gespecialiseerd marketingbureau inzet.

De acht nieuwe onderdelen van de AI Co-pilot zijn met name goed in het opstellen van teksten in meerdere talen en het selecteren van de doelgroep. Dit alles vindt in het headless CMS Shopware plaats en stelt de online winkelier in staat om marketingwerk weg te automatiseren en tegelijkertijd op een privacyvriendelijke manier zijn klanten ‘persoonlijk’ te behandelen.

Digital Marketing TV: Marketingbureaus ongewis over hun kosten

Emerce - di, 05/30/2023 - 10:55

Veel marketingbureaus uit binnen- en buitenland hebben geen idee waar ze exact kosten aan maken. Winst of verlies overkomt hen. Het is geen afgedwongen resultaat.

Dat is een van de conclusies die softwareleverancier Teamleader trekt uit zijn jaarlijkse Agency Benchmark. Dat is een Europese steekproef onder nu tweehonderd digitale bureaus. Het herhalende onderzoek staat open voor alle belangstellenden.

Renata Renema en Peter Van Wijnaerde van Teamleader geven vandaag context bij dit onderzoek in een interview met Ronald ter Voert op Emerce TV. Het gesprek vindt plaats in de videocollectie over Digital Marketing die net live is.

Renema: “Zestig procent van de bureaus weet wat zijn saleskosten zijn. Maar: veel weten niet waar die kosten naartoe gaan en dat heeft impact op heel veel andere zaken.”

Van Wijnaerde herleidt een ander beeld uit de benchmark. “Als een bedrijf op het niveau van tien à twintig medewerkers komt, zie je een bepaald soort problemen ontstaan. De volgende drempel met groeilijntjes zie je als ze tegen de vijftig medewerkers zitten.”

Slechte financieel besef heeft per definitie impact op de winstgevendheid van een bureau. Wie niet weet waar welke kosten worden gemaakt, kan dat ook niet bijsturen en – bijvoorbeeld – rode cijfers vermijden.

“Timetracking is een kopzorg.”

Het tweetal gaat verder in op de rol die mensen en hun gereedschappen spelen in het efficiënt kunnen draaien van en bureau. Renema: “We zijn geen consultants, maar geven enkel wat best pratices en lichte adviezen.”

Inhoud syndiceren