Feed-aggregator

VIA presenteert nieuwe bestuursleden

Emerce - 4 uren 16 min geleden

Brancheplatform VIA heeft vier nieuwe bestuursleden aangekondigd die tijdens de ALV op 20 november 2024 aan de leden gepresenteerd worden. De vernieuwing is het gevolg van het aankomende vertrek van de bestuursleden Diana van Roest, Gijs de Bruijn, Joris Lak en Renee van den Oetelaar, die ruim drie jaar actief een bijdrage aan het bestuur hebben geleverd.

De nieuwe bestuursleden – Jeena van der Heul, Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam), Clemmentijn Treinen (Microsoft Advertising) en Tristan Albers (GoSpooky) – zullen zich richten op drie belangrijke thema’s: talent, visie en innovatie.

Het framework van de belangrijkste domeinen waarop VIA de branche wil ondersteunen, is ook zichtbaar in de portefeuilles die onder de nieuwe en de zittende bestuursleden zijn verdeeld. Samenstelling van het VIA-bestuur na goedkeuring van de ALV:

Voorzitter: Rik Ledder
Vicevoorzitter: Maiko Valentijn
Secretaris: Sonja Vroling
Penningmeester: Dorine van Mullem
Portefeuille Visie: Boris Nihom
Portefeuille Talent: Eva van Heuven, Clemmentijn Treinen
Portefeuille Mens: Atva van Zanten, Mèlanie Bosveld
Portefeuille Data, Tech & Privacy: Willem van der Weide
Portefeuille Innovatie: Jeena van der Heul, Yvonne Prins
Portefeuille Ondernemerschap: Brian Hirman, Charley Peereboom
Algemeen bestuurslid: Tristan Albers

Met de komst van vier nieuwe bestuursleden is de zoektocht van VIA Nederland nog niet voltooid. Het brancheplatform is op zoek naar meer nieuwe bestuursleden. Er is specifiek behoefte aan expertise binnen de portefeuilles Visie, Innovatie, en Data, Tech & Legal. Geïnteresseerden worden uitgenodigd om de vacatures te bekijken op de vacaturepagina van VIA.

Duitse detailhandel eist landelijke digitaliseringsstrategie

Emerce - 5 uren 15 min geleden

Handelverband Deutschland wil dat de nationale overheid een 10-puntenplan gaat uitvoeren om de innovatiekracht van de detailhandel te versterken.

HDE deed de oproep op de eerste dag van de DE.Digital-top in Frankfurt. Dat is een tweedaagse conferentie van de regering met 1.500 deelnemers uit wetenschap, technologie, politiek en het bedrijfsleven.

“Als de derde grootste economische sector van het land is de detailhandel afhankelijk van een functionerende digitaliseringsstrategie. Er moet een echt technologie- en innovatieoffensief plaatsvinden in Duitsland en Europa”, zegt Stephan Tromp, adjunct-directeur van de belangenorganisatie.

Inhoudelijk gezien is het tienpuntenplan niet verrassend. Feitelijk vraagt HDE urgentie bij het faciliteren van ondernemerschap, het bevorderen van automatisering, het versterken datasoevereiniteit en het wegnemen oneerlijke concurrentie van buiten de EU en investeringen in technologie.

De eerste Digital Gipfel werd in 2006 gehouden. In Nederland is zo’n brede conferentie nooit georganiseerd.

‘PlayStation’ geeft volgend jaar concert in Amsterdam

Emerce - 6 uren 11 min geleden

Sony Interactive Entertainment, RoadCo Entertainment, GEA Live en Friendly Fire hebben PlayStation: The Concert aangekondigd, een naar eigen zeggen baanbrekend liveoptreden dat de meest iconische videogamesoundtracks ten gehore brengt.

Tijdens PlayStation: The Concert worden de soundtrack van God of War, The Last of Us, Ghost of Tsushima en Horizon ten gehore gebracht – titels die niet alleen worden geprezen om hun gameplay, maar ook vanwege hun adembenemende en meeslepende soundtracks.

PlayStation: The Concert vindt plaats op 29 april 2025 in Ziggo Dome. Tickets gaan op vrijdag 18 oktober om 16:00 uur in de verkoop via www.playstation.com/theconcert. De wereldtournee wordt op 19 april 2025 in Dublin, Ierland afgetrapt, en reist vervolgens naar meer dan 200 steden in Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en daarbuiten.

Driekwart shoppers zoekt inspiratie op socialmedia

Emerce - 7 uren 10 min geleden

De meeste socialmedia hebben nog geen winkelmodule, maar zodra die er komt worden TikTok, Pinterest, Instagram en YouTube Shorts binnen de kortste keren e-commercegiganten.

Twee derde doet onderzoek naar producten op sociale mediaplatformen. De helft leest daar productrecensies. Een steekproef van de Duitse markt- en klantonderzoeker UserTesting laat zien, dat ruim driekwart van de ondervraagde consumenten socialmedia gebruikt om inspiratie op te doen tijdens het winkelen.

De stap naar daadwerkelijk shoppen, de kliks van posting naar het winkelmandje, is klein.

Het populairste platform voor het nemen van aankoopbeslissingen is YouTube (65%), gevolgd door Instagram (63%) en Facebook (60,5%). TikTok stond met 36,5 procent op de vierde plaats.

De belangrijkste redenen die respondenten aangaven voor social commerce is, dat ze zich graag laten inspireren door influencers (39%) en dat ze gepersonaliseerde advertenties zien met aantrekkelijke artikelen (38%).

Ook deze peiling is een signaal aan wegwinkeliers en marketeers dat de consument zich weg beweegt van Google als belangrijkste kanaal voor oriëntatie bij online shoppen. Een nieuweling als TikTok, bijvoorbeeld, springt hierop in met de recente lancering van reclameproducten die zich richten op snuffelende shoppers.

ACM waarschuwt voor malafide Berkenboschmode.com

Emerce - 8 uren 16 min geleden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor webwinkel Berkenbosch Mode die vanwege onjuiste en ontbrekende informatie over levertijden, een onbereikbare klantenservice en problemen met terugsturen van aankopen. In de afgelopen maanden kreeg de ACM via consumentenloket ACM ConsuWijzer veel klachten binnen over deze webwinkel.

Berkenboschmode.com biedt diverse producten aan, vooral dameskleding. Deze webwinkel gebruikt dropshipping. Dit betekent dat zij producten rechtstreeks uit het buitenland – in dit geval China – naar consumenten laat versturen. Informatie hierover ontbreekt op de site. Consumenten worden zo verkeerd geïnformeerd over de daadwerkelijke levertijd en manier van levering.

Consumenten kunnen nog steeds bestellingen plaatsen bij Berkenbosch Mode. De ACM heeft verschillende pogingen gedaan om in contact te komen met deze webwinkel. Daar heeft Berkenbosch Mode niet op gereageerd. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen waarschuwt de ACM nu voor de praktijken van deze webwinkel.

Op de website adverteert Berkenbosch Mode op de productpagina’s bijvoorbeeld met ‘Besteld voor 23.00 = morgen verzonden’. Dat het product vanuit China naar de consument wordt verzonden, staat niet vermeld op de website. Uit de door de ACM ontvangen meldingen blijkt dat de levertijd rond de 3 weken bedraagt. Op de website staat echter dat de bestellingen in Nederland na 3-5 werkdagen worden geleverd. Bovendien worden consumenten op het verkeerde been gezet doordat in de bedrijfsnaam op de website ‘Berkenbosch Amsterdam’ staat vermeld. Deze termen wekken de indruk dat het product binnen een korte tijd, bijvoorbeeld enkele dagen, geleverd wordt.

Verder blijkt uit de meldingen dat de artikelen te mooi worden voorgespiegeld en niet overeenkomen met de foto’s op de website. Wanneer consumenten gebruik willen maken van hun wettelijke bedenktijd, krijgen zij aanbiedingen van de klantenservice voor een kortingbon of cadeaubon. Consumenten die aangeven hier niet mee akkoord te gaan, krijgen geen reactie meer. Terwijl mensen wel recht hebben op geld terug. Mensen melden ook dat het niet mogelijk is om producten te retourneren. Zo worden consumenten gehinderd in het gebruikmaken van hun recht op retourneren.

Viaplay verliest 249.000 abonnees (-5%)

Emerce - 9 uren 25 min geleden

De Europese streamingdienst Viaplay verloor afgelopen kwartaal vijf procent van zijn klanten en gaat de herfst in met 4,7 miljoen kijkers. Formule 1 blijft de kurk waar het bedrijf internationaal op drijft.

De kwartaalomzet over het derde kwartaal daalde drie procent tot 386 miljoen euro. Als louter naar de mediatak wordt gekeken is er sprake van een omzetstijging van zes procent. Die groei komt alles behalve op het conto van streamingklanten. Deals als die met Talpa daarentegen geven de impuls tot groei.

“Autoracen van wereldklasse blijft een belangrijke drijfveer voor de betrokkenheid van het publiek in al onze kernmarkten, en staat op de ranglijst van de meest bekeken inhoud, zowel wat betreft unieke gebruikers als totaal aantal kijkminuten. Non-cripted formaten”, reality tv dus, “werpen hun vruchten af ​​en zorgen voor een hoger kijk- en investeringsrendement.”

CEO Jørgen Madsen Lindemann boekt een netto verlies van dertien miljoen euro en een negatieve kasstroom van 133 miljoen. Allemaal binnen de lijn der verwachtingen, stelt hij. “Er moet nog veel meer worden gedaan, maar we blijven op koers en hebben geen wijzigingen aangebracht in onze richtlijnen voor het hele jaar.”

Colruyt gaat slimme winkelkar testen bij groot publiek

Emerce - 10 uren 16 min geleden

Na een succesvolle met de ‘smart cart’ voor eigen personeel zal het Belgische Colruyt Laagste Prijzen volgend jaar de slimme winkelkar testen bij het grote publiek. Dat meldt Gondola.

Coluryt Laagste Prijzen heeft een succesvolle test achter de rug met een slimme winkelkar in Halle. De winkelkarren waren uitgerust met een aanraakscherm waarop een boodschappenlijst verschijnt zodra je je klantenkaart scant. Vervolgens konden ze producten uit de rekken nemen en de barcode inscannen.

De overgrote meerderheid van de mensen die de kar kwam testen, was zeer enthousiast en gaf aan in de toekomst gebruik te willen maken van een Smart Cart wanneer ze de keuze hebben. De grote voordelen die naar boven komen zijn het niet meer moeten aanschuiven aan de kassa, tijdsbesparing in het algemeen, het boodschappenlijstje op het scherm dat automatisch wordt afgevinkt en het feit dat je op elk moment een overzicht hebt van je lopende rekening.

Het huidige model van de Cart is nog wel net iets te klein. Bij de geteste kar kon je onderaan in de kar niets zetten.

DPG Media verlaat open advertentiemarkt, weg van Big Tech

Emerce - 10 uren 43 min geleden

Vanaf 1 november stopt DPG Media met het aanbieden van advertentieruimte in de apps van haar nieuws- en magazinetitels via de open markt. Advertenties in de apps van o.a. NU.nl, AD, de Volkskrant, Libelle en Margriet zijn alleen nog in te kopen via directe inkoop, private deals of via DPG Media’s eigen advertentieplatform Ad Manager.

Via de open markt wordt advertentieruimte over de hele wereld via een veiling aangeboden en verkocht. Via een dergelijk veilingmodel staan uitgevers niet in direct contact met de inkopende partijen.

‘Stap voor stap hebben we onze afhankelijkheid van Big Tech afgebouwd,’ zegt Stefan Havik, Chief Digital Officer. ‘We zetten veel meer in op onze eigen verkoopkanalen en investeren in onze eigen producten, zoals seamless advertising en (selfservice)platforms als Datalab en Ad Manager, waarmee we de beste campagneresultaten leveren. Ook voorkomen we datalekken én wordt de gebruikerservaring in onze apps verbeterd, omdat de advertentieformaten veel beter bij de omgeving van de apps passen en onze apps bovendien sneller zullen laden.’

Er lekt volgens DPG geen geld weg naar allerlei onbekende tussenpartijen. ‘Tegelijkertijd waarborgen we de privacy van de gebruiker. De open market als inkoopkanaal hoort daar niet meer in thuis.’

JouwWeb weer verdubbeld, tot 200.000 klanten

Emerce - 11 uren 38 min geleden

Elke anderhalf jaar weet websiteplatform JouwWeb uit Eindhoven zijn klantenbestand te verdubbelen. Dankzij internationale groei ging de teller onlangs over de tweehonderdduizend heen.

Directeur en oprichter Wouter Twisk vertelt tegen Emerce dat met name Duitsland en Frankrijk verantwoordelijk zijn voor de aanhoudende groei. Maar ook in de VS en Canada weten kleine ondernemers en beginnende wegwinkeliers hun weg naar zijn dienst te vinden.

Op de internationale markt gaat JouwWeb door het leven als Webador.

Het team van veertig man bevindt zich op een internationaal concurrerende markt. Andere bedrijven waar kleinere ondernemers hun sites bouwen en onderhouden zijn bijvoorbeeld Squarespace, Wix, Shopify, WordPress en Weebly.

Squarespace werd vorige week nog van de beurs gehaald door investeerder Permina, dat daar zeven miljard dollar voor neertelde.

JouwWeb kan zich qua features niet meten met dit soort partijen, maar Twisk blijft erkenning krijgen voor de laagdrempeligheid van zijn dienst. En de benaderbare, responsieve klantenservice. Ondanks het uitdijen van het klantenbestand is een klant in Eindhoven niet zomaar een nummertje.

“AI biedt veel mogelijkheden, maar juist daarom is het voor ons belangrijk focus te houden. Je kunt niet zomaar alles maken wat kán, maar je moeten bedenken wat belangrijk is voor ons klanten.”

Over de retentiegraad doet hij geen exacte uitspraken. Beeldend: “Wanneer ze eenmaal door het eerste jaar heen zijn en ondervinden welk nut we klanten bieden, dan blijven ze lang en worden steeds positiever.”

“Hoe we weer gaan verdubbelen komend anderhalf jaar? Dat weten we niet exact, maar het begint met onszelf blijven uitdagen met die vraag in het achterhoofd.”

JouwWeb tikte in juni 2019 de 20.000 klanten aan, in januari 2021 de 50.000, in januari 2023 de 100.000 en nu in september 2024 de 200.000.

Paniek: Black Friday en Sinterklaas vallen dit jaar samen

Emerce - 13 uren 5 min geleden

Zonder het nog goed te beseffen, kan de e-commercesector in Nederland volgende maand fiks ontregeld raken. Black Friday en Sinterklaas vallen praktisch gelijk en ook Kerst en Nieuwjaar vallen ongunstig.

In het beste geval komt tien à twintig procent van de pakketjes voor Sinterklaas met vertraging aan, regent het bij de winkels klachten daarover en herhaalt dat proces zich in de laatste week van 2024.

Kerst valt namelijk op woensdag en donderdag en, zo wordt verwacht, zijn er de dag en de week daarna onder andere te weinig pakketchauffeurs om de stromen in goede banen te leiden. Gevolg: stapels onverwerkte zendingen en retouren en dus ook klantenservices die ontregeld raken door een hausse aan klachten.

Deze scenario’s klinken wellicht vergezocht, maar zijn dit jaar zeer realistisch. Jeroen Gehlen, mede-oprichter van logistiek specialist Wuunder, zegt tegen Emerce: “Normaalgesproken heb je aan het einde van het jaar zo’n dertig procent extra pakketjes. Dan zit er een week tussen Black Friday en de week voor Sinterklaas. Dit jaar valt dat samen in week 48. De week na Black Friday is er traditioneel de meeste vertraging van de hele piekperiode. Dat is dit jaar de week van Cybermonday op 2 december en Sinterklaas op die donderdag. Alles binnen een week tijd. De consument koopt sinterklaascadeaus in de Black Friday-week en niet los.”

In andere jaren hadden vervoerders de week na Black Friday nog om eventuele vertragingen op te vangen voordat het Sinterklaas werd. Nu niet. “Je ziet doorgaans zo’n tien tot twintig procent vertraging. Dat is dit jaar niet te realiseren in de week erna.”

Een deel van de sinterklaascadeaus die te laat komen, gaan linea recta retour. Immers, een pakketjes dat na 5 december komt is geen sinterklaascadeau.

Rondom Kerst vreest Gehlen vergelijkbare logistieke problemen. “Die worden vooral veroorzaakt doordat traditioneel op maandag de meeste pakketten worden opgehaald door vervoerders, dat zijn alle weekendorders. En dinsdag is eigenlijk slechts een halve werkdag vanwege kerstavond. Hier gaan alle vervoerders extra vroeg dicht.” De vrijdag na Kerst is een brugdag. Iedereen wil die dag dan vrij zijn, bezorgers ook. Als bedrijven dicht zijn dan worden pakketten pas de maandag erop afgeleverd. “Een levertijd van 7 dagen!” Hetzelfde geldt voor de maandag na Kerst. Ook hier is dinsdag weer een halve werkdag vanwege oudejaarsavond en worden zendingen pas in het nieuwe jaar afgeleverd.

“Let wel, orders besteld op kerstavond gaan, indien retailer op vrijdag en in weekend dicht is, pas de volgende maandag op de bus. Die kunnen door super drukke maandag en halve dinsdag blijven liggen tot na de jaarwisseling. Dertig tot veertig procent van de pakketjes blijft dan liggen.”

Qua volume verwacht de ondernemer dit jaar zo’n twintig procent meer volume. “De import trekt weer aan en de uitverkoop van magazijnen, uit corona-overschotten, is achter de rug nu na anderhalf jaar.”

Ontwikkelaars moeten openbaar adres en telefoonnummer opgeven voor EU App Store

Emerce - ma, 10/21/2024 - 14:00

De Europese Unie wil ontwikkelaars dwingen een openbaar adres en telefoonnummer op te geven dat zichtbaar is voor klanten. Sinds enkele dagen is de wijziging van kracht geworden en moeten ontwikkelaars deze gegevens aan Apple verstrekken.

De vereiste maakt deel uit van een reeks nieuwe regels onder de Digital Services Act (DSA) van de EU.

De verplichting geldt alleen als de ontwikkelaar inkomsten geniet uit een app. Dit omvat niet alleen directe inkomsten uit App Store-verkopen, maar ook in-app-aankopen of advertenties. Ontwikkelaars van gratis apps kunnen anoniem blijven.

Apple zegt dat als ontwikkelaars hun adres en telefoonnummer niet vóór 17 februari 2025 indienen, hun apps uit de App Store in de EU worden verwijderd.

Doe mee aan het salarisonderzoek voor e-commerce managers

Emerce - ma, 10/21/2024 - 13:15

Ben jij e-commerce manager en wil je weten hoe jouw salaris zich verhoudt tot dat van je vakgenoten? Doe dan mee aan deze survey. Dat kost je nog geen tien minuten en levert je een interessante benchmark op.

Decent Recruitment en Emerce voeren een salarisonderzoek uit onder e-commerce managers. Met deelname krijg je inzicht in salaris- en arbeidsvoorwaarden binnen de sector. Dit biedt je de kans om jouw positie te benchmarken en op de hoogte te blijven van markttrends.

De enquête bestaat uit drie onderdelen en neemt ongeveer 10 minuten in beslag.

Je vindt het via deze link.

Aantal datacentra groeit 60% tot 2030

Emerce - ma, 10/21/2024 - 12:55

Het aantal datacentra dat wereldwijd in gebruik is, groeit tot 2030 van nu 5.697 naar 8.410. De vraag naar digitale diensten, aangewakkerd door AI, blijft alleen maar groeien. Nederlands IT profiteert hier niet van.

En met die vraag stijgt automatisch de behoefte aan gebouwen van waaruit die diensten worden geleverd.

Nieuw onderzoek van ABI Research maakt inzichtelijk hoeveel nieuwe capaciteit in de vorm van publieke datacentra er komende jaren nodig is. Dat zijn er vele honderden per jaar. Volgens de marktonderzoeker zijn de VS en Europa al redelijk goed voorzien.

De grootste groei vindt naar verwachting in Azië en Noord-Amerika plaats.

Grote en megagrote colocatiefaciliteiten zijn vandaag de dag goed voor 28 procent van de totale datacenters wereldwijd. Dit aantal zal echter tegen 2030 groeien tot 43 procent naarmate bedrijven grotere datacenters bouwen die geschikt zijn voor generatieve AI-workloads.

De grootste bouwers zijn Amazon, Google en Microsoft.

Om in de energiebehoefte te kunnen voorzien moeten deze raamloze kantoren op dikke stroomkabels worden aangesloten. De markt verlangt bovendien dat dat groene stroom is. Die snel stijgende vraag naar duurzame energie verklaart de interesse voor kernenergie.

In Nederland zit het stroomnet op slot, dus veel nieuwe datacentra zijn hier niet meer te verwachten. De belangenvereniging voor Nederlandse datacentra signaleert dat al jaren en ziet zijn internationale koppositie verdwijnen.

Foto: Chad Davis (cc)

Kansspelautoriteit legt BlokDance last onder dwangsom op

Emerce - ma, 10/21/2024 - 11:44

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt BlockDance een last onder dwangsom op voor het aanbieden van onvergunde kansspelen. Het aanbieden van kansspelen zonder de daarvoor vereiste vergunning is in Nederland verboden. Als de partij de overtreding niet staakt en gestaakt houdt, krijgt zij een dwangsom opgelegd.

Onderzoek van de Ksa heeft aangetoond dat BlockDance op de websites bc.game en bcgame.lu illegale kansspelen aanbiedt. Na een hercontrole door de Ksa maakte BlockDance de onderzochte website ontoegankelijk voor Nederlandse spelers.

Op de onderzochte sites was het mogelijk een spelersaccount aan te maken, stortingen te verrichten en deel te nemen aan de aangeboden illegale kansspelen. Er zijn op de sites geen technische maatregelen genomen om deelname vanuit Nederland te voorkomen.

Op dat moment maakte de Ksa aan de partij bekend af te zien van een last onder dwangsom. Bij de monitoring bleken de sites echter weer beschikbaar, waardoor nu alsnog een last wordt opgelegd. Binnen vier weken na verzending van de last moet het bedrijf definitief stoppen met aanbieden in Nederland, anders krijgen zij een dwangsom van 280.000 euro per week, met een maximum van 840.000 euro.

Perplexity AI zoekt half miljard groeigeld

Emerce - ma, 10/21/2024 - 11:01

Zoekmachine Perplexity AI, dat met Google kan concurreren, zoekt een half miljard dollar aan venture capital tegen een waardering van acht miljard dollar.

Het bedrijf voert daartoe gesprekken met verscheidene investeerders. Het is niet de vraag of ze mee willen doen, maar wie en tegen welke waardering.

Perplexity is een van de diensten die zich gestaag beginnen te manifesteren als concurrent voor zoekmachine Google. Het verschil is dat diensten als OpenAI en Perplexity, maar ook Arc Search (op mobiel) ántwoorden geven in plaats van blauwe linkjes.

De Wall Street Journal meldde het bericht over de financieringsronde.

In zijn recent doorlopen financieringsronde werd OpenAI gewaardeerd op ruim 150 miljard dollar. Het verschil tussen de twee is dat eerstgenoemde zelf de hardware neerzet. De zoekmachine waar Jeff Bezos en Nvidia eerder al geld in staken echter wordt aangedreven door externe taalmodellen, waaronder die van OpenAI en Meta.

Het is alleszins de vraag of de scale-ups die zelf hardware neerzetten voor hun bedrijfsmodellen daar uiteindelijk een winstgevende business op kunnen draaien. Vooralsnog is enkel duidelijk dat AI-bedrijven die eigenaar willen zijn over hun eigen hardware daar vele miljarden dollars voor moeten neertellen.

Een van de verdienmodellen van Perplexity is dat het contextueel relevante reclames plaatst naast antwoorden bij de zoekmachine.

Foto: Austin Distel, Unsplash

Nederlandse rechtszaak tegen Google van start

Emerce - ma, 10/21/2024 - 09:56

Dinsdag 22 oktober vindt in Amsterdam de eerste zitting plaats in de rechtszaak van de Stichting Bescherming Privacybelangen tegen Google. De stichting daagde, met ondersteuning van de Consumentenbond, het techbedrijf voor de rechter wegens’grootschalige privacyschendingen’.

De rechtbank zal beoordelen of de stichting de belangen van miljoenen gedupeerden in Nederland mogen behartigen. Het is volgens de stichting een ‘belangrijke stap op weg naar een fundamentele verandering in de manier waarop Google omgaat met de persoonsgegevens van consumenten’. En een belangrijke stap op weg naar compensatie.

In mei 2023 startten de Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond hun actie tegen Google. Zij willen dat Google stopt met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Daarnaast moet Google gebruikers een schadevergoeding betalen voor Google’s langdurige en stelstelmatige privacyschendingen.

Ruim 150.000 consumenten hebben zich al voor de Google-claim aangemeld en hun steun uitgesproken voor deze procedure.

Marjolein Denekamp nieuwe directeur Roularta Media Nederland

Emerce - ma, 10/21/2024 - 09:50

Uitgever Roularta Media Nederland heeft Marjolein Denekamp benoemd tot nieuwe directeur. Ze volgt Erwin van Luit op die afgelopen mei vertrok en met ingang van volgend jaar aan het hoofd staat van DOOR Media Groep, waarin Misset Uitgeverij en Rendement Uitgeverij zitten.

Denekamp gaat zich bezighouden met digitalisering, innovatie, duurzame groei en partnerships van Roularta Media Nederland.

Ze werkt nu nog voor Hearst Magazines Netherlands en werkte in het verleden bij Grüner+Jahr Nederland, in beide functies met een nadruk op digitale transformatie in de printwereld.

ACM onderzoekt klachten over reisaanbieder Reizendeals.nl

Emerce - ma, 10/21/2024 - 08:55

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar online reisaanbieder Reizendeals. De toezichthouder laat aan het programma Kassa weten dat er sprake is van vele klachten van reizigers, zowel uit Nederland als België. Op de website van Reizendeals – waar een veilingprincipe lijkt te gelden – worden verschillende reizen aangeboden tegen een minimum bod. Als iemand het hoogste bod plaatst, dan is dat gelijk een boeking en moet er betaald worden.

Toch lijken veel consumenten dit niet – of niet voldoende – te beseffen. Daarnaast is er twijfel of er wel sprake is van een veiling.

Op de site van Reizendeals, waar per aanbieding een grote aftelklok meeloopt, staan vrijwel alleen maar ‘verrassingsreizen’. Voor dit soort reizen geldt vaak dat mensen vooraf onvoldoende worden geïnformeerd over essentiële informatie.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) trok meerdere keren bij Reizendeals aan de bel over alle klachten. Maar Reizendeals stelde keer op keer dat ze de consument volledig informeren en dat de teksten op hun site zijn afgestemd met de Autoriteit Consument en Markt.

Reizendeals dreigde met een kort geding tegen Kassa als het programma aandacht zou besteden aan klachten over hun site. Zij vinden dat alles helder op de website te vinden is. ‘Wij zijn wij ervan overtuigd dat onze reizen op een duidelijke manier worden aangeboden, conform de regels. De klachten die Kassa zal benoemen, zullen vooral gedateerde en foutieve informatie bevatten. Informatie die niet met de werkelijkheid strookt,’ luidt de nogal merkwaardige reactie.

 

Thuisbezorgd.nl gaat samenwerken met Zuivelhoeve

Emerce - ma, 10/21/2024 - 08:38

Voortaan kunnen inwoners van Amsterdam, Groningen en Den Bosch de producten van Zuivelhoeve Winkels bestellen via Thuisbezorgd.nl. De Zuivelhoeve winkels staan bekend om hun ambachtelijke producten zoals vele Hollandse en buitenlandse kazen, verse noten en huisgemaakte zuivel, maar hebben ook een uitgebreid lunch- en borrel assortiment.

Zuivelhoeve heeft meer dan 90 lokale winkels door het hele land. De samenwerking met Thuisbezorgd.nl start in Groningen, Den Bosch en Amsterdam en het is de bedoeling dat er in de komende maanden steeds meer locaties worden toegevoegd.

Het lunch- en productassortiment van Zuivelhoeve wordt binnen een uur bezorgd door bezorgers die bij Thuisbezorgd.nl in dienst zijn. Deze bezorgers worden per uur betaald, zijn verzekerd en bouwen vakantiegeld- en dagen op.

Intergamma en DHL starten samenwerking

Emerce - ma, 10/21/2024 - 07:56

Intergamma, de organisatie achter bouwmarktketens GAMMA en Karwei, gaat een nieuwe samenwerking aan met DHL voor het plaatsen van pakketautomaten bij hun Nederlandse bouwmarkten. Klanten kunnen hiermee eenvoudig zelf hun pakketten ophalen of verzenden.

Een eerste DHL-pakketautomaat werd in gebruik genomen bij Karwei Leusden. De automaat staat buiten, nabij een bestaande pakketautomaat van PostNL waarmee Intergamma eerder al een samenwerking startte. Met deze stap zet Intergamma zich in om het gemak en de service voor nieuwe en bestaande klanten van GAMMA en Karwei verder te verbeteren.

Met een unieke code geeft DHL klanten toegang tot de automaat, GAMMA en Karwei zijn niet betrokken bij de logistieke dienstverlening.

In de komende maanden worden zo’n 70 eerste GAMMA- en Karweibouwmarkten voorzien van DHL-pakketautomaten. Streven is de verdere uitrol in 2025 af te ronden over zoveel mogelijk van de 293 Nederlandse GAMMA- en Karweibouwmarkten.

Inhoud syndiceren