Feed-aggregator

Aanhouding verdachte ontwikkelaar van Tornado Cash

Emerce - vr, 08/12/2022 - 14:29

De FIOD heeft op woensdag 10 augustus in Amsterdam een 29-jarige man aangehouden die wordt verdacht van betrokkenheid bij het verhullen van criminele geldstromen en het faciliteren van witwassen met het mixen van cryptovaluta via de gedecentraliseerde Ethereum mixingservice Tornado Cash.

Dergelijke geavanceerde technologieën, zoals gedecentraliseerde organisaties die mogelijk witwassen faciliteren krijgen extra aandacht van de FIOD.

Tornado Cash biedt diensten aan voor het mixen van de cryptovaluta. De onlinedienst maakt het daarmee mogelijk de herkomst of bestemming van cryptovaluta te verhullen. De (criminele) herkomst van de cryptogelden wordt door dergelijke mixingservices veelal niet of nauwelijks gecontroleerd. Gebruikers van een mixingservice doen dat veelal om hun anonimiteit te vergroten.

In juni 2022 startte het Financial Advanced Cyber Team (FACT) van de FIOD een strafrechtelijk onderzoek naar Tornado Cash, die via een gedecentraliseerde autonome organisatie (DAO) op internet wordt aangeboden. Een DAO heeft geen hiërarchische besluitvorming heeft, door bijvoorbeeld een bestuur. In plaats daarvan worden besluiten genomen op basis van de stemmen van leden. De besluiten worden vastgelegd in een programmeercode in een zogenoemd ‘smart contract’. Ook de werking van de DAO vindt met behulp van deze ‘smart contracts’ plaats.

Het FACT vermoedt dat via Tornado Cash op grote schaal criminele geldstromen zijn verhuld, onder andere afkomstig uit (online) diefstallen van cryptovaluta (zogenoemde cryptohacks en scams). Hieronder vallen onder meer gelden gestolen bij hacks door een groep die vermoedelijk aan Noord-Korea te relateren is.

Tornado Cash ging in 2019 online en behaalde volgens het FACT sindsdien een omzet van minimaal zeven miljard dollar. Uit onderzoek bleek dat voor minimaal één miljard dollar aan cryptovaluta met een criminele herkomst door de mixer ging. Het vermoeden is dat personen achter deze organisatie op grote schaal aan deze transacties hebben verdiend.

Sinds maandag, 8 augustus 2022 is Tornado Cash door de Amerikaanse overheid op de OFAC-sanctielijst geplaatst.

Budbee breidt uit naar Duitsland

Emerce - vr, 08/12/2022 - 11:51

Bezorgbedrijf Budbee start volgend jaar operaties in de Duitse markt.

Dat is het zesde land waar het Zweedse bedrijf actief wordt als pakketbezorger voor webwinkels. Drie jaar geleden betrad de onderneming de Nederlandse markt met zijn duurzame bezorgdienst. Inmiddels is het landelijk dekkend, gekoppeld als logistiek partner van bol.com en installeert het pakketkluizen bij Albert Heijn.

Hoe de uitrol op de Duitse markt exact zal plaatsvinden, vertelt countrymanager Hendrik zu Knyphausen niet aan vaktitel etailment. De website is in elk geval nog niet helemaal af. In Nederland huurde het externe rijders in zodat het in de tussentijd kon bouwen aan een eigen duurzame vloot.

Klanten winnen zal in de eerste fase in Duitsland niet de grootste klus zijn. Het werkt al voor internationale retailers als H&M (tevens aandeelhouder), Zalando, Zara, Asos en Media Markt.

Het bedrijf heeft vijfhonderd medewerkers, is actief in Zweden, Denemarken, Finland, België en Nederland en bedient daarmee grondgebied met 35 miljoen bewoners.

De Duitse e-commercemarkt was in 2021 107 miljard euro groot. De helft van alle online consumentenomzet wordt gerealiseerd op Amazon.

(In een eerdere versie stond abusievelijk vermeld dat de lancering de komende weken zou plaatsvinden)

NS start proef met inchecken betaalpas

Emerce - vr, 08/12/2022 - 10:44

NS start vandaag met het werven van deelnemers voor een proef waarmee treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle stations in Nederland waar NS rijdt. Dit kan ook met de digitale betaalpas op een mobiele telefoon of smartwatch. Aan de proef kan een beperkte groep reizigers deelnemen.

NS gaat in de periode van 15 t/m 22 augustus op zes stations reizigers uitnodigen om met de proef mee te doen. Het gaat om de stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, ’s-Hertogenbosch en Delft.

Tussen 10.00 uur en 19.00 uur staan hier teams klaar om reizigers te ontvangen, hun vragen te beantwoorden en hen aan te melden voor de proef. Reizigers kunnen zich alleen op deze locaties aanmelden.

Vanaf 29 augustus kunnen deze reizigers op alle NS-trajecten in het land reizen door in- en uit te checken met hun contactloze betaalpas of creditcard. Om dit mogelijk te maken zijn alle palen en poorten voorzien van nieuwe kaartlezers, met afbeelding van een OV-chipkaart én het contactloze betaallogo.

Deelnemers reizen zonder korting of abonnement. Zij betalen voor een tweede klas-vervoerbewijs, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de eerste klas reizen.

De proef geldt alleen voor het maken van treinreizen. Andere diensten zoals het huren van een OV-fiets of toegang tot een P+R terrein kunnen niet met een betaalpas.

De proef is een vervolg op een eerdere kleinschalige proef in 2019. Een beperkte groep treinreizigers kon toen in- en uitchecken met betaalpas op het traject Leiden – Den Haag.

Het in- en uitchecken met contactloze betaalpas of creditcard bij NS is onderdeel van het landelijke innovatieprogramma OVpay waarin OV-bedrijven, Translink, de OV-autoriteiten en banken samenwerken.

Belgisch verbod op lootboxes grotendeels genegeerd

Emerce - vr, 08/12/2022 - 10:00

Het verbod op zogeheten ‘lootboxes’ in games in Belgie, wordt nauwelijks gecontroleerd. Een studie aangehaald door gamesindustry.biz, meldt dat van de honderd meest winstgevende iPhone games in België, er 82 procent een lootbox-systeem bevatten.

De Belgische Kansspelcommisie ziet lootboxen als een kansspel als er sprake is van virtuele beloningen.

Sinds de invoer van dat verbod hebben onder meer grote speluitgevers Nintendo en Activision Blizzard besloten bepaalde spellen niet in uit te brengen in Belgie. Anderen, waaronder EA en Valve, brengen aangepaste versies uit.

Belgie was een van de eerste landen met een dergelijk verbod. Onder meer Nederland heeft ook een verbod op lootboxes.

Veilige wifi van publicroam op bijna 700 locaties in Nederland

Emerce - vr, 08/12/2022 - 09:00

Het extra beveiligde Nederlandse publieke wifi-initiatief Publicroam wil volgend jaar op duizend locaties in Nederland beschikbaar zijn.

Publicroam is momenteel beschikbaar in 200 vestigingen van dertig Nederlandse bibliotheken, zegt medeoprichter Paul Francissen tegen domeinbeheerder SIDN. SIDN is een van de sponsoren. Andere locaties zijn gemeenten, zorginstellingen en musea.

Voor Publicroam maakt men gebruik van een beveiligde wifiverbinding, de open standaard WPA2 Enterprise. Daarnaast respecteert het initiatief de digitale rechten van de gebruikers. En worden geen gegevens verkocht.

Organisaties die gebruik willen maken van Publicroam, sluiten een abonnement af. De gebruiker registreert zich eenmalig via de app, via publicroam.nl of door een sms te sturen. De app is beschikbaar via Google Play en in de App Store.

Uiteindelijk wil het platform ook actief worden in België, Duitsland en Zweden.

Handpalmherkenning in meer dan 65 Whole Foods-winkels

Emerce - vr, 08/12/2022 - 08:00

Amazons handpalm betaaltechnologie zal binnenkort beschikbaar zijn in veel meer Whole Foods-winkels in de Verenigde Staten. Het bedrijf rolt Amazon One uit naar meer dan 65 Whole Foods-winkels in Californië, te beginnen met Malibu, Montana Avenue en Santa Monica-locaties in Los Angeles.

Meer winkels in LA, Orange County, Sacramento, de San Francisco Bay Area en Santa Cruz zullen in de komende weken online komen.

Voorheen waren dergelijke betalingen alleen beschikbaar in een handvol Whole Foods-winkels in Austin, LA, New York City en Seattle.

One is bedoeld om het winkelen te stroomlijnen. Gebruikers hoeven alleen maar hun betaalkaart te koppelen en hun over een scanner te bewegen om een aankoop te voltooien. Je hebt dus geen smartphone meer nodig om de kassa te passeren.

Meer dan 20.000 registraties in Cruks

Emerce - vr, 08/12/2022 - 07:20

Nederland loopt met haar wet- en regelgeving niet uit de pas als het gaat om het kunnen beschermen van spelers tegen ongewenste effecten van gokken. Een aantal landen tracht spelers extra te beschermen, onder meer door verplichte maximale stortings- of verlieslimieten te hanteren per kansspelaanbieder of een geaggregeerde limiet voor alle aanbieders samen. Dit blijkt uit onderzoek van de Kansspelautoriteit (Ksa).

In een reactie bij het onderzoek nodigt de Ksa aanbieders van online kansspelen nadrukkelijk uit kennis te nemen van de resultaten.

Eerder kondigde de Ksa een intensivering van haar toezicht op de zorgplicht aan. Zij voert momenteel een breed onderzoek uit naar de manier waarop online aanbieders die zorgplicht in de praktijk brengen. De aanleiding daarvoor waren signalen dat niet alle aanbieders hun zorgplicht voldoende serieus nemen.

Bemoedigend nieuws is dat sinds het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) op 1 oktober 2021 van start ging, meer dan 20.000 mensen een gokpauze namen. Zij sloten zich voor minstens zes maanden uit van deelname aan kansspelen van online aanbieders, speelautomatenhallen en Holland Casino.

Het register is inmiddels ruim 148 miljoen keer geraadpleegd, meldt de Kansspelautoriteit.

Cruks is onderdeel van de nieuwe Wet op de kansspelen, die online kansspelen legaliseert. Deze wet scherpt ook de eisen op het gebied van verslavingspreventie aan. Speelautomatenhallen, de vestigingen van Holland Casino en online kansspelaanbieders moeten Cruks raadplegen voordat ze een speler laten gokken. Als iemand in het register staat, wordt toegang geweigerd. Op 31 juli was het register ruim 148 miljoen keer gecheckt op een registratie.

Registratie kan op twee manieren. Spelers kunnen zichzelf registreren uit zelfbescherming. Ze sluiten zich daarmee uit voor minstens zes maanden. Langer is ook mogelijk. Men kan ook onvrijwillig in Cruks worden opgenomen. Daarvoor is het nodig dat een belanghebbende, bijvoorbeeld een partner, familielid of kansspelaanbieder, een verzoek indient bij de Ksa. Na een zorgvuldige procedure neemt de Ksa een beslissing.

Google Meet lanceert live delen

Emerce - vr, 08/12/2022 - 06:45

Google Meet krijgt Apple SharePlay-achtige functies voor live delen in de app. Gebruikers kunnen dan gezamenlijk naar Spotify luisteren of YouTube video’s kijken.

Ook gezamenlijk games spelen zoals Heads Up!, UNO! Mobiel of Kahoot! wordt mogelijk.

Deze nieuwe functies zijn beschikbaar onder een nieuw tabblad genaamd Activiteiten en is toegankelijk via het menu met drie stippen. Van daaruit kunnen gebruikers een gedeelde activiteit starten.

Google bouwt zijn video-app Duo om tot Meet. De naam van de app wordt dan ook Google Meet. De oude videovergaderapp blijft nog even bestaan.

TikTok schuift naar e-commerce

Emerce - vr, 08/12/2022 - 05:19

‘Welke producten heb ik bekeken?’ of ‘Welke gekocht?’ Die vragen lijken binnenkort simpel te beantwoorden met een nieuwe knop die op TikTok profielpagina’s wordt geïntroduceerd. Succes is ondanks de apps populariteit niet gegarandeerd.

Althans, daar heeft het de schijn van. Een TikTok-gebruiker signaleert dat er een nieuwe knop aan de achterkant van zijn persoonlijke profielpagina zit. Deze functie toont alle voor e-commerce relevante opties:

New! TIKTok has added an ‘Order Center’ button on your profile page pic.twitter.com/wBrXHCMM1n

— Matt Navarra (@MattNavarra) August 8, 2022

TikTok laat zich niet uit over zijn intenties in dit domein, maar op de Chinese thuismarkt is e-commerce al lang een vast onderdeel van de entertainmentapp. Er is geen reden voor moederbedrijf Bytedance om op andere markten een aandeel te krijgen op de miljardenmarkt die e-commerce is. Social commerce heeft in het westen overigens nog geen vaste, bewezen vorm gevonden.

De proeven die TikTok in Engeland met social commerce deed, waren voor de makers een teleurstelling. Hun inspanningen, met live videostreams, leverden hen te weinig op. TikTok gaf amper support. De app-maker laat daarom de live-component los in Europa en Amerika.

Nu is het voor Bytedance het moment om het ijzer te smeden, want zijn TikTok is ongekend populair. Jongeren stappen af van Meta’s apps en vinden in TikTok, maar ook YouTube, aansprekende alternatieven.

Bytedance is in private handen.

Foto: Georgie Pauwels (cc)

DHL stelt warmteprotocol in werking

Emerce - vr, 08/12/2022 - 05:03

Met het oog op de tropische temperaturen is bij pakketvervoerder DHL het warmteprotocol in werking getreden. Dat betekent onder meer dat er volgens een tropenrooster wordt gewerkt.

Op dagbasis worden alle pakketten gewoon geleverd, maar het bezorgen in vooraf bepaalde tijdvensters wordt losgelaten. Ook wordt extra personeel ingezet om medewerkers te ontlasten. Verder wordt voor extra water gezorgd.

DHL vertrouwt erop dat klanten en ontvangers begrip hebben voor het feit ‘dat wij onze verantwoordelijkheid als goed werkgever in deze omstandigheden prioriteit geven’.

Ook PostNL laat weten dat er een hitteplan van kracht is. Postbezorgers kunnen e post ook weer in de avond tot 21:00 kunnen bezorgen. Pakketbezorgers kunnen in overleg met hun manager bekijken of extra pauze op het warmste moment van de dag nodig is.

Een aantal weken geleden, toen de temperaturen boven de 35 graden kwamen, namen maaltijdbezorger Thuisbezorgd en PostNL maatregelen om hun bezorgers te beschermen. Voor postbezorgers werd de eindtijd van de werkdag opgerekt.

Update 12-08-2022 10:27

Ook dit keer heeft PostNL maatregelen aangekondigd. Aan Emerce somt het op: “In ons hitteprotocol gaan we uit van de waarschuwingen van het KNMI en nemen we extra maatregelen als dat nodig is. We informeren onze collega’s hierover via onze interne kanalen. Vanwege de afgekondigde weerssituatie, code geel, hebben we vanaf donderdag weer de maatregel ingesteld dat postbezorgers de post ook weer in de avond tot 21:00 kunnen bezorgen. Pakketbezorgers kunnen in overleg met hun manager bekijken of extra pauze op het warmste moment van de dag nodig is. In ons kledingpakket voor bezorgers zit een speciaal zomershirt en bezorgers kunnen er met dit weer uiteraard voor kiezen om een korte broek te dragen. Ook is op elk depot zonnebrand te vinden en wordt koud water uitgedeeld.”

Getir geeft Delftse studenten een podium met eerste ‘art store’

Emerce - do, 08/11/2022 - 12:14

Getir opent vandaag zijn allereerste art store in Delft in samenwerking met studenten van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Het gaat gewoon om een dark store, maar nu dan met etalage.

Het lijkt vooral een poging om te voorkomen dat dark stores uit de binnensteden worden geweerd.

Na de twee pilot art stores in Rotterdam en Arnhem is het nu de beurt aan Delft.

Met de art store aan de Binnenwatersloot investeert Getir naar eigen zeggen in het aantrekkelijker maken van de omgeving voor bewoners en bezoekers. Het initiatief biedt studenten een podium om hun werk tentoon te stellen en past binnen de filosofie van Getir om een actieve rol in de lokale gemeenschap te spelen.

De recent afgestudeerde Yasmijn Quandt en Roel Teeken plaatsen maquettes en ontworpen gebouwen van hun afstudeerproject in de etalage van de vestiging. Voorbijgangers zien onder andere een maquette van een klimaatgerichte woningtypologie en een verrijdbaar paviljoen ontworpen in het oude havengebied van Rotterdam.

‘Meta is grip op jonge gebruiker kwijt’

Emerce - do, 08/11/2022 - 11:02

Meta is de grip verloren op jonge gebruikers in Amerika. Dertig procent van hen gebruikt Facebook nog en TikTok is groter dan Instagram.

Het nieuwe onderzoek van Pew Research Center bevestigt een trend die in het straatbeeld al jaren zichtbaar is. Meta legt het af tegen nieuwkomers. De tactiek ‘kopen of kopiëren’ werkt niet meer.

Pew ondervroeg 1.300 tieners in de leeftijdsgroep 13 tot 17 jaar naar hun app-gedrag. De app Facebook kon zes jaar geleden nog rekenen op een penetratie van 75 procent. Dit jaar ligt dat niet hoger dan 31 procent. Er is ook geen reden aan te nemen dat die dalende lijn zich keert.

Voor Instagram gelden iets anders cijfers. Tweeënzestig procent van de respondenten zegt dat ze deze Meta-app gebruiken. Daar staat echter tegenover dat TikTok een penetratie kent van 67 procent, oftewel: vijf procentpunten meer. Snap steeg afgelopen vijf jaar van 41 naar 59 procent.

De met afstand meestgebruikte sociale app is YouTube: 95 procent. De Google-dienst lijkt er ook in te slagen om de aantrekkelijke elementen van TikTok met succes in zijn eigen video-app te verwerken. YouTube Shorts manifesteert zich steeds prominenter in de video-app.

Foto: Ivan (cc)

‘Apple kieskeuriger met overnames’

Emerce - do, 08/11/2022 - 10:55

Apple geeft steeds minder geld uit aan acquisities. In fiscaal 2000 ging het nog om 1,5 miljard dollar, dalend tot slechts 33 miljoen in 2021 en 169 miljoen in de eerste negen maanden van het fiscale jaar 2022.

Hoewel Apple genoeg geld heeft om grote bedrijven op te kopen en zichzelf een voorsprong te geven in bijna elke bedrijfssector, maakt de iPhone-maker geen gewoonte van grote aankopen.

Apple betaalde in 2014 3 miljard om Beats over te nemen. In 2019 kocht het Intels modemactiviteiten voor 1 miljard om de ontwikkreling van de 5G-radiochip te versnellen en om de nodige patenten te verwerven.

Meer in het algemeen neemt Apple hoofdzakelijk kleinere bedrijven over. In de afgelopen jaren ging het om de één of twee bedrijfsovernames per maand.

Maar dat tempo is nu behoorlijk vertraagd, een aanwijzing dat de techgigant kieskeuriger is geworden in het licht van een wankele economie en verhoogde overheidscontrole.

Sky Media verrast door succes QR in tv-reclame

Emerce - do, 08/11/2022 - 09:57

QR-codes in tv-commercials hebben een hogere doorklikratio dan de gewone interactieve commercials die de tv-zender biedt.

Dat is reden voor Sky Media om zijn QR-propositie verder door te ontwikkelen. Niet in het minst omdat ook bij mediabureaus het succes van de simpele feedbackloop opvalt.

Een ‘gewone’ interactieve tv-commercials, onder de rode knop van de afstandsbediening, kent een maximale doorklikratio van 0,3 procent. Commercials met een ingebakken QR-code scoren makkelijk tussen de 0,3 en 0,8 procent, zo vertelt Matt Godsmark van Sky tegen The Drum.

Klanten van marketing- en mediabureaus gaan steeds hogere eisen stellen aan het rendement van hun reclamebudgetten. Ze willen precies weten wat wel en niet werkte en waarom. Televisie is in zekere zin een domme, diepe, zwarte put waar adverteerders geld in kieperen en het resultaat maar accepteren. Bij QR-campagnes is het resultaat beter te meten. Met verschillende targetingopties over de kanalen heen kunnen bureaus met experimenten achterhalen wat waar waarom wel en niet werkt.

In Nederland wordt amper gebruik gemaakt van QR-codes in tv-commercials. Een casus uit de VS van afgelopen februari kan de interesse wellicht opwekken. Tijdens de Super Bowl zond Coinbase namelijk een minuut lang een een spotgoedkope commercial uit. Er was enkel een stuiterende QR-code in beeld zonder dat de afzender bekend was. Kennelijk is de wereld aan QR-codes gewend geraakt en miljoenen tv-kijkers trokken vrijwel automatisch hun telefoon om de code te scannen. Het aantal downloads van de Coinbase-app, waar de QR-code heen wees, steeg met 279 procent ten opzichte van een normale dag. Op een normale dag staat de app rond plek 124 in de hitlijsten. Tijdens en direct na Amerika’s grootste sportevenement sprong de app naar plek 2.

Foto: Thomas Leuthard (cc)

Wehkampoutlet.nl blijkt malafide

Emerce - do, 08/11/2022 - 09:03

Thuiswinkelorg waarschuwt voor een malafide webwinkel wehkampoutlet.nl. Deze webshop is geen onderdeel van wehkamp.nl.

Op de website worden producten verkocht die onder de marktwaarde zijn geprijsd.

Er is aangifte gedaan bij de politie met het verzoek tot strafrechtelijke vervolging, er wordt misbruik gemaakt van een KvK-nummer en een btw-identificatienummer, ten onrechte het webwinkelkeurmerk gebruikt en een vals bezoekadres, vestigingsadres of postadres opgegeven.

Uit aangiftes komt naar voren dat slachtoffers producten na betaling niet geleverd hebben gekregen

De website is zeer recent geregistreerd, maar suggereert al langer te bestaan. De klantenservice reageert niet op vragen of opmerkingen van slachtoffers.

De website staat inmiddels vermeld in de lijst met malafide handelspartijen op de website www.politie.nl.

Steeds meer gebruik same-day delivery

Emerce - do, 08/11/2022 - 09:02

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van same-day delivery. Dat blijkt uit cijfers van Sendcloud, een verzendplatform voor webwinkels. In Nederland is het gebruik van dit soort snelle leveringen in het eerste half jaar van 2022 met 11 procent toegenomen.

In juni 2022 werd er 11 procent vaker gebruik gemaakt van same-day delivery ten opzichte van het begin van januari 2022. In vergelijking met het eerste half jaar van 2021 is dit aandeel zelfs met de helft gegroeid Pakketbezorgers zoals DHL Express, Fietskoeriers, Instabox en Trunkrs spelen goed in op deze flexibele bezorgoptie.

De drukste dagen voor e-commerceleveringen zijn doorgaans dinsdag en woensdag. Veelal omdat orders in het weekend worden ontvangen, op maandag worden verstuurd en dan op dinsdag of woensdag geleverd worden. Bij same-day delivery blijkt maandag de drukste dag te zijn. Dit heeft volgens Sendcloud twee mogelijke oorzaken: enerzijds door de toenemende vraag van consumenten, en anderzijds kiezen online retailers vaker voor same-day delivery vanwege cut-off times.

Disney Plus wordt duurder in VS

Emerce - do, 08/11/2022 - 08:55

Disney heeft prijsverhogingen aangekondigd voor zijn streamingproducten in de VS. Woensdag bevestigde Disney tevens zijn plannen advertenties toe te voegen om de kosten te beperken.

Momenteel kost het Disney+-abonnement in de VS 7,99 dollar per maand. Gebruikers van dit basispakket krijgen reclame voorgeschoteld. Ondertussen moeten degenen die een advertentievrije ervaring op Disney+ willen 10,99 dollar per maand betalen, een prijsstijging van 37,5 procent.

Disney kon het afgelopen kwartaal 14,4 miljoen nieuwe abonnees bijschrijven voor Disney Plus. Die kwamen grotendeels van buiten Noord-Amerika.

Disney als geheel boekte het afgelopen kwartaal een nettowinst van 1,4 miljard dollar. De omzet steeg 26 procent tot 21,5 miljard dollar.

Spotify gaat rechtstreeks concertkaarten verkopen

Emerce - do, 08/11/2022 - 08:00

Spotify gaat voortaan rechtstreeks concertkaartjes verkopen aan gebruikers, dus buiten Ticketmaster en Eventbrite om.

Een nieuwe website van het bedrijf geeft een overzicht van aankomende concerten en laat gebruikers kaarten kopen met bankpas of creditcard. Wel heb je daarvoor een Spotify lidmaatschap nodig.

Het bedrijf heeft de lancering van zijn ticketingplatform niet officieel aangekondigd, maar hij blijkt al live te zijn.

Het aanbod lijkt zich vooralsnog te beperken tot de Amerikaanse markt.

PLUS start samenwerking met Thuisbezorgd.nl

Emerce - do, 08/11/2022 - 07:30

Supermarkt PLUS en Thuisbezorgd.nl starten een samenwerking met het bezorgen van dagelijkse boodschappen. Het gaat om een proef van een half jaar bij vijf PLUS supermarkten.

Klanten kunnen via Thuisbezorgd.nl kiezen uit 750 producten uit het PLUS assortiment. Producten variëren van vers fruit, brood en pizza’s, tot huishoudelijke producten zoals wasmiddel en tandpasta.

De bestelling wordt in de dichtstbijzijnde winkel verzameld en vaak direct per fiets bezorgd.

De pilot start vanaf vandaag bij PLUS Lammenschans in Leiden. In september wordt bezorgen via Thuisbezorgd.nl ook mogelijk bij PLUS Rechtuyt (Schoonhoven), PLUS Guido van Dijck (Venray), PLUS Blijdorp (Rotterdam) en PLUS ’t Lam Bieshof (Dordrecht). Uiteindelijk moet de dekking landelijk worden.

Door de samenwerking met Thuisbezorgd.nl breidt PLUS haar bezorgdienst en capaciteit verder uit. Eerder was er al de bezorgdienst PLUS Express, waarbij de boodschappen binnen twee uur bezorgd worden.

CBS: zeker 6000 webwinkels opgeheven

Emerce - do, 08/11/2022 - 07:00

In het eerste halfjaar van 2022 zijn vooral meer webwinkels opgeheven, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal legden 6 785 webwinkels de werkzaamheden neer.

In het eerste halfjaar van 2021 ging het nog om 4420 opgeheven webwinkels. Met name webwinkels in kleding (bijna 1700), huis- en tuinartikelen (1185) en een algemeen assortiment (1 180) stopten de werkzaamheden, zo blijkt uit gegevens van het CBS.

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76.000 bedrijven opgeheven. Sinds de start van de meetmethode in 2007 was dit aantal niet eerder zo hoog. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 52.000 bedrijfsopheffingen. Het aantal faillissementen nam iets toe, vergeleken met het eerste halfjaar van 2021.

Naast webwinkels, zijn er in de eerste zes maanden van dit jaar ook meer organisatieadviesbureaus (ruim 5 duizend) en financiële holdings (3000) opgeheven. Het aantal opgeheven financiële holdings verdubbelde zelfs, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Drie kwart van de opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was nog geen 10 jaar actief. Ruim een derde van de opgeheven bedrijven was drie jaar of korter actief.

Foto Shutterstock

Inhoud syndiceren