Feed-aggregator
EU voorzitter Denemarken schrapt plannen voor chatcontrole
Denemarken, dat op dit moment het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie bekleedt, heeft onverwacht besloten om de plannen voor verplichte chatcontrole te laten vallen.
Volgens een verklaring van de Deense justitieminister zullen dienstverleners van communicatiediensten niet langer verplicht worden om actief naar kinderpornografisch materiaal te zoeken binnen privéberichten zoals WhatsApp of vergelijkbare platforms.
De beslissing betekent het einde van één van de meest controversiële voorstellen van de EU. Dat voorstel stuitte op felle kritiek, mede vanwege zorgen over privacy, encryptie en de reikwijdte van overheidsbemoeienis.
De ommezwaai weerspiegelt interne politieke onenigheid: terwijl de socialistische partij het voorstel steunde, nam coalitiepartner Moderaterne afstand van het idee.
In Duitsland leidde de voorgestelde chatcontrole ook al tot hevige verdeeldheid binnen de regeringscoalitie.
Officieel blijft de eerder afgesproken regeling, die aanbieders toestaat om vrijwillig te zoeken naar mogelijk misbruik in berichten, nog van kracht tot de in de wet opgenomen termijn afloopt. De huidige regelgeving omtrent het opsporen van kindermisbruik vervalt in april 2026.
Digitale omzet Puma +14 procent, ondanks minder promoties
Puma zet in op directe verkoop via eigen kanalen. De online omzet stijgt fors, terwijl het Duitse sportmerk bewust minder kortingsacties voert om het merkimago te versterken.
Dat komt naar voren uit de toelichting op de kwartaalcijfers die gisteren verschenen.
Sinds 1 juli 2025 heeft het Duitse bedrijf een nieuwe CEO in de persoon van Arthur Hoeld. Zijn doel is het sportmerk weer te laten aansluiten bij Nike en Adidas.
Hij voert momenteel een ingrijpende reorganisatie door waarbij wereldwijd circa negenhonderd kantoormedewerkers verdwijnen. Die ingreep moet de kostenstructuur verbeteren en ruimte creëren voor investeringen in marketing en productontwikkeling. Het bedrijf spreekt zelf van een ‘reset’.
Een van de manieren om het imago van het sportmerk op te vijzelen is geen kortingen meer te geven op producten in zijn eigen winkelkanalen. Dat zijn fysieke winkels, de site en app. Dat werkt, want ondanks die kortingsstop steeg de digitale kwartaalomzet afgelopen kwartaal met 5,6 procent. In heel 2025 bedraagt de groei hier 14,2 procent tot 1,7 miljard euro.
De online groei maakt deel uit van een bredere verschuiving naar directe klantcontacten. Het Direct-to-Consumer aandeel klom in het derde kwartaal naar 29,1 procent van de totale omzet, tegen 25,1 procent een jaar eerder.
Puma zet nadrukkelijk in op storytelling rond zijn producten als marketingtechniek. Daarbij concentreert het zich op vier pijlers: voetbal, hardlopen, training en de lifestyle-collectie Sportstyle.
Concurrent Nike heeft sinds oktober 2024 een nieuwe CEO, Elliott Hill. Ook hij is bezig het merk qua uitstraling en vermarketing strakker te trekken.
Bending Spoons haalt 710 miljoen dollar venture capital op
Bedrijvenbouwer Bending Spoons uit Italië, eigenaar van onder meer WeTransfer, heeft nog eens 710 miljoen dollar groeigeld opgehaald. Dit keer bij Amerikaanse investeerders.
Dat komt bovenop de ongeveer vier miljard dollar die het dit jaar ophaalde, voornamelijk in de vorm van leningen. In het huidige geval gaat het om venture capital, verstrekt tegen een waardering van 11 miljard dollar.
Het is niet duidelijk waarom de Italianen dit keer kiezen voor venture capital in plaats van geleend geld. Een mogelijke reden is dat dit hen beter toegang tot de Amerikaanse markt verschaft.
Bending Spoons koopt bedrijven met de intentie om deze ‘voor eeuwig te houden’.
Sinds de oprichting in 2013 heeft CEO Luca Ferrari (foto) tientallen bedrijven overgenomen. Daaronder: de fiets- en wandelapp Komoot, streamingplatform Brightcove, WeTransfer, AOL, Vimeo en de notitie-app Evernote. Die transacties worden overwegend gefinancierd met geleend geld.
Met zijn apps claimt Ferrari een maandelijks bereik van rond de 350 miljoen gebruikers.
De werkwijze van de Italianen is typisch. Na afronding van een overname wordt een deel van het personeelsbestand ontslagen om kosten te schrappen. Tevens wordt het verdienmodel tegen het licht gehouden en waar mogelijk genuanceerd. Alles met als doel de omzet te doen groeien en een duurzaam winstgevend bedrijf te bouwen.
Vodafone koopt cloudbedrijf Skaylink van Waterland
Vodafone Group neemt een Duits cloudbedrijf Skaylink over om zijn zakelijke dienstverlening uit te breiden.
De verkopende partij is het Nederlandse fonds Waterland, dat het Skaylink sinds de vorming ervan sinds 2020 financieel ondersteunde.
Met de transactie is 175 miljoen euro gemoeid.
Het cloudbedrijf met vijfhonderd man is gespecialiseerd in migratie, integratie en toepassingen van cloud- en AI-diensten. Hierbij werkt het óp de clouds van Amazon en Microsoft, niet die van Google.
Voor Vodafone is de overname strategisch. Het concern wil nieuwe diensten kunnen leveren naast connectiviteit.
‘Kleine bedrijven goed voor 48 procent datalekken’
Datalekken komen in de helft van de gevallen van MKB-bedrijven met tot 250 werknemers. Retail en de groothandel zijn de prettigste doelwitten voor cybercriminelen.
Dat komt naar voren in onderzoek van het Zwitserse techbedrijf Proton, dat gisteren zijn Data Breach Observatory lanceerde.
Detailhandel en groothandel zijn goed voor meer dan een kwart (25,4%) van de datalekken. Technologiebedrijven volgden met 15 procent, terwijl media- en entertainmentbedrijven goed waren voor 11 procent van de datalekken.
Het onderzoek moet ondernemers wijzen op de omvang van hun kwetsbaarheid. Tegelijkertijd nemen de Zwitsers de gelegenheid een nieuwe zakelijke dienst te introduceren.
Met het Data Breach Observatory monitort het Zwitserse privacybedrijf rechtstreeks het darkweb, daar waar hackers hun buit aan gestolen data verhandelen.
Het nieuwe observatorium onderscheidt zich van bestaande rapportages door niet te vertrouwen op informatie van getroffen bedrijven zelf, maar door data te verzamelen bij de bron: de criminelen. Proton ontdekte op deze manier dat er in 2025 al meer dan 300 miljoen individuele records zijn gelekt via bijna 800 datalekken.
De digitale observatiepost is ontwikkeld in samenwerking met Constella Intelligence uit de VS. Uit een eerder project van de twee bedrijven kwam naar voren, dat persoonlijke gegevens van 41 van de 225 leden van de Eerste en Tweede Kamer (18%) circuleren op het darkweb.
Foto: Mike McCune (cc)
Cryptobeurs Coinbase boekt flinke winststijging
Cryptobeurs Coinbase heeft in het derde kwartaal een stevige winst geboekt, mede dankzij verhoogde handelsvolumes in digitale activa.
Voor de drie maanden eindigend op 30 september meldde het bedrijf een nettowinst van 432,6 miljoen dollar, tegenover 75,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Digitale activa beleefden in juli een sterke groei, nadat cryptovriendelijke maatregelen van de Amerikaanse president Donald Trump de belangstelling van institutionele beleggers aanwakkerden. Daardoor steeg Bitcoin, de grootste cryptomunt ter wereld, naar nieuwe recordhoogten.
In de maand erna zorgden zwakke economische cijfers echter voor toenemende angst voor een recessie, wat leidde tot een verkoopgolf.
De transactie-inkomsten van Coinbase stegen niettemin tot 1,05 miljard dollar, tegenover 572,5 miljoen dollar een jaar eerder (pdf)
Citigroup en Coinbase gaan intussen samenwerken om hun institutionele klanten betere digitale betaaloplossingen te bieden.
In eerste instantie zal de samenwerking zich richten op het vergemakkelijken van het storten en opnemen van reguliere valuta (fiat) via Coinbase, zodat de overgang tussen traditionele geldmiddelen en digitale activa zoals cryptomunten soepeler verloopt.
Citi benadrukt dat de samenwerking ook zal helpen bij het stroomlijnen van betalingsprocessen. In de komende maanden zullen beide partijen meer details bekendmaken over extra functies, waaronder de mogelijkheid om fiat om te zetten in stablecoins.
De samenwerking komt op een moment dat regulering voor stablecoins in de VS meer duidelijkheid krijgt door de goedkeuring van de GENIUS Act, wat naar verwachting de acceptatie van digitale activa verder zal stimuleren.
Podimo Nederlands marktleider in podcasts
Podcast-app Podimo heeft in Nederland het grootste aantal luisteraars op zijn netwerk: 1,4 miljoen gebruikers die wekelijks een kleine drie miljoen downloads genereren.
Bijna vier jaar na zijn lancering in Nederland wordt van Podimo duidelijk wat zijn positie is in de podcastmarkt.
Dat is een stevige positie. Podimo staat met twee titels in de top 10. Daarnaast staat het met acht titels in de top 25. Daarmee is het met afstand de grootste. De nummer twee is NPO (met 5 titels) en drie is DPG Media (4 titels).
Dit blijkt uit de jongste rapportage over luistercijfers op radio en internet van Audify (PDF).
De Denen hebben wekelijks 757.921 luisteraars cumulatief en verwerken 1.206.997 downloads per week. Podcasts die exclusief op Podimo staan zoals Moordcast, Zelfspodcast en Bankzitters: Achter de Schermen, worden niet meegeteld. Daarvan doet het bedrijf zelf de exploitatie.
Andere grote podcastmakers in Nederland zijn Audiohuis, FD Mediagroep en NPO start.
Het bereik van de grootste podcasts is vergelijkbaar met het aantal online streams van een gemiddelde radio zender als 3FM, Arrow Classic Rock en Grand Prix Radio. Die genereren wekelijk ergens tussen de 100.000 en 300.000 streamstarts.
De top 25 podcasts, gemeten naar het bereik dat ze voor adverteerders genereren, ziet er voor de maand september zo uit:
Consumentenbond: ‘Koop geen speelgoed, elektronica op Temu’
De Consumentenbond adviseert om geen speelgoed, elektronica en sieraden te bestellen Temu en Shein. De meeste producten van die platformen voldoen niet aan de EU-veiligheidsnormen.
Samen met consumentenorganisaties uit Duitsland, Frankrijk, België en Denemarken kocht de bond een kleine tweehonderd artikelen bij Chinese aanbieders. Vervolgens werden die onderzocht op de minimale kwaliteit- en veiligheidseisen die in Europa gelden. En dat leverde geen fraai beeld op.
Zeventig procent van de producten die via Temu en Shein Europa binnenkomen, voldoet niet aan de EU-veiligheidsnormen. Een kwart van de onderzochte producten was zelfs ronduit gevaarlijk. Daarbij gaat het om brandgevaar, verstikkingsgevaar of giftige stoffen.
Sinds 2024 geldt de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie. Die verplicht online platforms om op te treden tegen producten op hun websites die niet voldoen aan EU-regels. Dat laten zij kennelijk na, want de bonden hoefden geen moeite te doen om gevaarlijke producten te vinden.
De onderzoeksresultaten komen op het moment dat Nederland en andere EU-lidstaten zich opmaken voor Black Friday, Cyber Monday en Kerst. Onder invloed van Amerikaanse invloeden zijn de eerste twee hier prominent op de marketing- en e-commercekalender gekomen.
In het eerste halfjaar van 2025 daalden de bestedingen bij Chinese webshops vanuit Nederland, van 248 miljoen naar 196 miljoen euro. Wel is het zo dat deze groep verkopers meer items (+10%) verkochten richting Nederland. Dat houdt een lager gemiddeld verkoopbedrag per transactie in. Anderhalve procent van de e-commerce-omzet in Nederland komt uit het verre oosten. Temu en Shein spelen hier een grote rol.
Foto: Simeon W (cc)
Dienstentak domineert kwartaalcijfers Apple
Apple heeft in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2025 opnieuw solide financiële resultaten neergezet, met een omzetgroei van ongeveer 8 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Het bedrijf zag met name sterke prestaties in haar dienstentak en de iPhone-verkoop.
Het bedrijf rapporteerde een nettowinst van 27,47 miljard dollar. De totale omzet kwam uit op 102,47 miljard dollar, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De groei werd vooral gedragen door de iPhone-verkoop, die goed was voor 49,02 miljard dollar aan omzet. De Mac-lijn leverde 8,73 miljard dollar op, terwijl de iPad-verkoop uitkwam op 6,95 miljard dollar.
De categorie Wearables, Home en Accessoires behaalde een omzet van ruim 9 miljard dollar.
De sterkste stijging kwam echter uit de dienstentak, die met 28,75 miljard dollar aan inkomsten opnieuw een record vestigde.
CEO Tim Cook voorspelt dat de verkoop van iPhones en de totale omzet tijdens aankomende feestdagen de schattingen van Wall Street zullen overtreffen, dankzij een sterke vraag naar de nieuwe iPhone 17-serie, ondanks aanhoudende leverbeperkingen.
Apple verwacht een omzetgroei van 10 tot 12 % in het eerste kwartaal van fiscaal jaar 2026. Daarmee ligt de prognose duidelijk boven de door analisten geraamde groei van ongeveer 9,8 procent voor iPhones en 6,6 procent voor de totale omzet.
In het vorige kwartaal (Q4 van fiscaal jaar 2025) had Apple te maken met vertragingen in de verzending, met name in China door een latere lancering van de iPhone Air, waardoor de iPhone-verkoop achterbleef. Desondanks wist het bedrijf het tekort deels te compenseren via sterke prestaties in accessoires zoals de AirPods en in de dienstensector.
Cook gaf aan dat de vertraging in China de ‘primaire reden’ was voor het leveringsachterstand daar. Hij sprak echter zijn vertrouwen uit in een herstel in de regio.
Hij voegde toe dat de leverbeperkingen blijven, met name voor enkele modellen van de iPhone 17. “We vullen bestellingen zo snel mogelijk in,” zei Cook. “Het is goed dat we die vraag hebben.”
Apple heeft deze week als derde beursgenoteerde onderneming ter wereld de grens van 4 biljoen dollar (ongeveer 3,4 biljoen euro) bereikt. De koersstijging volgt op het succes van de nieuwste iPhone-modellen, die het vertrouwen van beleggers versterkten.
In de vroege handel in de Verenigde Staten tikte de beurswaarde van Apple voor het eerst de 4.000 miljard dollar aan. De nieuwe iPhones, die begin september werden gepresenteerd, lijken de zorgen weg te nemen dat het bedrijf de aansluiting in de AI-race zou verliezen.
Eerder dit jaar waren er nog twijfels over Apple’s positie door de toenemende concurrentie uit China en de onzekerheid rond de handelsoorlog. Vooral de mogelijke impact van importheffingen op de productie in China en India — twee belangrijke markten voor Apple — baarde analisten zorgen.
Reclame-omzet Amazon naar 17,7 miljard (+24%)
E-commerce is ‘nog maar’ 36 procent van de omzet van ‘webwinkel’ Amazon. Abonnementen, AWS-clouddiensten en marktplaatsdiensten vormen de bulk van de revenuen. Reclame is de grootste groeier.
De reclametak van Amazon boekte in het net afgesloten derde kwartaal een omzet van 17,7 miljard dollar. Dat is tien procent van de 180 miljard (+13%) die het hele concern optekent.
Niet eerder groeide deze divisie zo hard als in de drie maanden tot oktober.
Bij de huidige trend gaat Amazon in 2026 over de psychologische grens van 100 miljard reclame-omzet op jaarbasis.
Hoewel het branchevreemd lijkt, staat Advertising vol in de aandacht. De consument beweegt zich namelijk weg van Google als primaire zoekmachine en gaat vaker rechtstreeks naar bijvoorbeeld bol.com of Amazon, maar ook Instagram en TikTok. Elk van deze platform heeft daarom verfijnde reclamediensten voor adverteerders.
Om die marktpositie te verstevigen sloot Amazon onlangs deals met Netflix, Spotify en SiriusXM Media. Adverteerders die daar reclameruimte willen kopen, kunnen daarvoor terecht bij Amazon Ads. Dat treedt op als bemiddelaar naar die andere media.
Nieuw in de kwartaalberichten van Amazon-achtigen is de melding van de hoeveelheid nieuw bijgeplaatste energiecapaciteit. De marktplaats meldt dat het afgelopen twaalf maanden 3,8 gigawatts aan capacteit bijplaatste. dit zegt iets over hoeveel AI-processoren het kan draaien.
Naar verluidt zou het management van het e-commercebedrijf zich zorgen over de gebrekkige zichtbaarheid van AWS’ AI-mogelijkheden bij start-ups en scale-ups. Die kiezen liever direct voor Gemini, Claude en ChatGPT. AWS’ clouds bieden niettemin onderdak aan zowel OpenAI en Claude alsmede DeepSeek en Qwen.
Amazons nettowinst steeg met 38 procent de helft naar 21,2 miljard dollar. Beleggers belonen de cijfers in de handel nabeurs met een stijging van twaalf procent.
Dagelijkse actieve gebruikers Reddit boven de verwachtingen
Reddit rapporteerde in het derde kwartaal een omzet die de verwachtingen overtrof, en wist het aantal dagelijkse actieve gebruikers te laten stijgen naar 116 miljoen, een toename van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De omzet over het kwartaal kwam uit op 585 miljoen dollar, ruim boven de 549 miljoen dollar die analisten van Wall Street (volgens Bloomberg) hadden verwacht. Dat is een stijging van 68 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het aantal dagelijkse actieve gebruikers groeide in het derde kwartaal met 19 procent tot 116 miljoen, iets meer dan de 114 miljoen waar analisten op rekenden. Toch zette daarmee de vertraging in gebruikersgroei zich voort — een trend die sommige beleggers zorgen baart. Reddit kent inmiddels vijf opeenvolgende kwartalen waarin de groei van het aantal dagelijkse gebruikers afneemt, nadat het platform in het tweede kwartaal van 2024 nog een sprong van meer dan 50 procent had gemaakt.
De hogere bezoekersaantallen in het derde kwartaal kwamen vooral van internationale gebruikers. Reddit telde 64,4 miljoen internationale dagelijkse gebruikers, boven de verwachte 62,2 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het aantal gebruikers daarentegen licht achter, met 51,6 miljoen tegenover een verwachting van 51,9 miljoen.
Ziggo beperkt verlies internetklanten
In het derde kwartaal van 2025 heeft VodafoneZiggo naar eigen zeggen verdere vooruitgang geboekt bij de uitvoering van de nieuwe strategie, die eerder dit jaar werd ingezet. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van Liberty Global, mede-eigenaar (50 procent) van VodafoneZiggo. De focus ligt op versterking van het netwerk door stabielere en snellere verbindingen en verhoging van klantwaarde.
Toch verloor het bedrijf ook dit kwartaal weer klanten, al bleef het verlies beperkt tot 18.500. Een duidelijke verbetering van ruim 30 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025 en eveneens het beste kwartaalresultaat in ruim 2,5 jaar. Het proactief vernieuwen van contracten heeft zichtbaar bijgedragen aan klantbehoud. De introductie van nieuwe, aantrekkelijke tarieven heeft daarnaast klanten geholpen sneller de voordelen van bestaande diensten te benutten.
Tegelijkertijd ziet het telecombedrijf het aantal mobiele postpaid klanten wederom stijgen met 17.200 aansluitingen, mede door succesvolle merkcampagnes.
De omzet van VodafoneZiggo bedroeg in het derde kwartaal 990 miljoen euro. Dit is gelijk aan het vorige kwartaal. Vergeleken met 2024 is dit een daling van 3,9 procent. De operationele winst (EBITDA) kwam uit op 447 miljoen, een stijging van 2,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar is er een daling van 6,9 procent.
Een belangrijke ontwikkeling is de introductie van een 2 Gbit/s-aanbod, waarmee VodafoneZiggo eind 2025 zeven miljoen Nederlandse huishoudens bereikt. Het bedrijf is hierdoor de eerste telecomaanbieder die deze internetsnelheid landelijk beschikbaar maakt. Gelijktijdig is 2,2 Gbit/s internetsnelheid voor ondernemers gerealiseerd.
Daarnaast is de uitrol van 1,8GHz-technologie gestart ter voorbereiding op een toekomstbestendig netwerk, met de DOCSIS 4.0-upgrade gepland voor eind 2026. Hiermee blijft VodafoneZiggo investeren in de kwaliteit en capaciteit van het Nederlandse vaste netwerk.
Universal hoeft artiesten geen hogere vergoeding te betalen voor streams en downloads
De rechtbank Amsterdam oordeelt dat platenmaatschappij Universal drie artiesten (Henk Westbroek, Arriën Molema en Marinus de Goederen) geen hogere vergoeding hoeft te betalen voor streams en downloads. Het is niet vast komen te staan dat Universal de platencontracten verkeerd heeft toegepast en te lage royalty’s heeft betaald.
De drie artiesten stellen dat Universal te lage tarieven hanteert als vergoeding voor digitale exploitatie van muziekopnamen; streams en downloads. De maatschappij baseert die tarieven op oude contracten toen streaming nog niet bestond of nog in de kinderschoenen stond.
De artiesten vorderden onder andere dat Universal ten minste 50 procent van de inkomsten uit digitale exploitatie aan de artiesten betaalt. De in het verleden gemaakte afspraken moesten volgens hen buiten werking worden gesteld of gewijzigd. Ook vorderden de artiesten vergoeding van de schade die zij hebben geleden doordat Universal in het verleden te lage royalty’s heeft berekend. Universal was het met de vorderingen van de artiesten niet eens en stelde zich onder andere op het standpunt dat zij de overeengekomen tarieven juist heeft toegepast en dat de tarieven die zij hanteert voor digitale exploitatie gangbaar en marktconform zijn.
De rechtbank doet geen principe-uitspraak over hoe platenmaatschappijen in het algemeen (moeten) omgaan met de vergoeding voor artiesten van inkomsten uit streaming, maar beperkt zich tot een oordeel over de individuele zaken en de contracten die daarin voorkomen.
De stelling dat 50/50 een marktconforme inkomstenverdeling is voor streams, is door de eisers onvoldoende onderbouwd. Universal heeft die stelling gemotiveerd weersproken door er onder andere op te wijzen dat 50/50 afspraken wel voorkomen, maar dan bijvoorbeeld in het kader van een joint venture.
Dalende cijfers nopen WPP tot reorganisatie
De Britse Reclamereus WPP boekt een omzetdaling van 8,4 procent. Om de aanhoudende daling te stoppen, voert de kersverse CEO Cindy Rose een reorganisatie door.
Net als de meeste andere internationale reclame- en marketinggroepen hangt de vlag er bij WPP niet goed bij. De cijfers dalen en zonder ingrijpen stemmen de verwachtingen niet hoopvol.
Vanochtend maakte de Britse groep de cijfers over het derde kwartaal bekend. Die tonen een beeld van krimp. Dat komt niet alleen door geopolitieke onzekerheid, maar ook door opkomende nieuwe technologie. Die zorgt ervoor dat klanten minder of scherper media inkopen. Dat wordt duidelijk gevoeld bij WPP Media, het oude GroupM.
CEO Rose kondigt grote veranderingen https://www.wpp.com/en/news/2025/10/third-quarter-trading-update-2025 aan, maar geeft nog geen details. “Om prestatieverbeteringen te realiseren, zullen we ons aanbod veel eenvoudiger en meer geïntegreerd maken, gebaseerd op data en AI, efficiënt geprijsd en ontworpen om groei en bedrijfsresultaten voor onze klanten te realiseren.”
“We zullen onze uitvoering aanzienlijk verbeteren, onze go-to-market versterken en onze interne organisatie drastisch vereenvoudigen, en een high-performance teamcultuur creëren.”
De topvrouw is net zestig dagen in dienst van het concern. Ze is bezig met een ‘strategic review’. De resultaten daarvan worden mogelijk bij het volgende al kwartaalbericht duidelijk.
Voor heel 2025 rekent WPP op een omzetdaling van 5,5 tot 6 procent.
Klarna start met abonnement op voordeeltjes
Voor achttien euro per maand biedt Klarna abonnementen op grote internationale kranten en korting van een 0,5 procent op alle online aankopen.
Wie meer voordeel wil, neemt het duurdere abonnement dat ze Zweden uitbrengen. Het Max-abonnement kost 45 euro per maand. Daarbij krijg je van alle aankopen die je met Klarna betaalt 1 procent teruggestort.
Ook lagere tarieven voor huurauto’s en vluchten met Air France-KLM, British Airways, United Airlines en Turkish Airlines zitten in het pakket. Evenals korting op verblijf in hotelgroepen als Accor, IHG Hotels & Resorts, Radisson, Global Hotel Alliance en Wyndham.
Abonnees krijgen bovendien een metalen bankkaart om in winkels mee te betalen. Om die een exclusief uiterlijk te geven, is die beschikbaar in de kleuren zwart, zilver en roze goud.
De nieuwe dienst wordt in de komende weken internationaal uitgerold.
Miljard dollar nieuw groeigeld Sequoia, enthousiast over Europa
De Amerikaanse investeerder Sequoia Capital opent twee nieuwe investeringsfondsen, met een gezamenlijke waarde van 950 miljoen dollar. Daarmee zoekt het startende bedrijven, ook graag in Europa.
Begin deze week kondigde het gerenommeerde bedrijf aan om 750 miljoen dollar beschikbaar te maken voor Series A-rondes en 200 miljoen dollar voor seedrondes. Anders gezegd: geld voor hele kleine en kleine bedrijven.
Met deze nieuwe fondsen keert Sequoia Capital (portfolio) terug naar de basis: het ondersteunen van start-ups in de vroege ontwikkelingsfasen.
Hoewel het geld is geoormerkt voor de mondiale markt, zien de Amerikanen zien veel kansen in Europa. “De groep oprichters in Europa is nog nooit zo groot geweest. Een nieuwe golf van terugkerende ondernemers en alumni van scale-ups brengt een moeizaam verworven oordeelsvermogen, een smaak van wereldklasse en de spierkracht van de reis van nul naar wereldwijd.”
De hoofdthema’s waar de investeerders naar op zoek zullen gaan zijn divers. De interessegebieden variëren van fysieke AI en hardware tot photonics tot netwerk- en datasecurity en e-commercetransformatie door AI en alles daar tussenin. Zo lang het maar innovatief tech is met mondiale potentie.
AI blijft fundamenteel onbetrouwbaar, stelt lector Pascal Wiggers
De nieuwste AI-modellen kunnen indrukwekkende prestaties leveren: ze lossen wiskundige vraagstukken op, programmeren en geven bruikbare adviezen aan bedrijven. Toch blijft deze krachtige technologie volgens lector Pascal Wiggers van de Hogeschool van Amsterdam fundamenteel onbetrouwbaar.
In zijn lectorale rede van 30 oktober waarschuwt hij: “AI maakt fouten op onvoorspelbare momenten, kan waarheid niet van onwaarheid onderscheiden en heeft geen notie van betekenis. Deze tekortkomingen zullen nooit volledig verdwijnen.”
Met die uitspraak plaatst Wiggers zich tegenover het optimistische beeld dat grote techbedrijven schetsen. Zij gaan ervan uit dat de huidige tekortkomingen van AI – zoals vooroordelen en onjuiste redeneringen – op termijn verdwijnen. De ‘profeten van Silicon Valley’ voorspellen zelfs dat kunstmatige intelligentie op termijn menselijke intelligentie zal evenaren of overstijgen: de zogeheten superintelligentie.
Volgens Wiggers zijn de mogelijkheden van moderne AI nauwelijks te overschatten. Systemen herkennen patronen die voor mensen verborgen blijven – ze ontdekken bijvoorbeeld vroege signalen van tumoren op röntgenbeelden of voorspellen nauwkeurig de driedimensionale structuur van eiwitten. Ook blijken de meest geavanceerde modellen in staat tot redeneren, discussiëren en het oplossen van complexe wiskundige problemen.
Wetenschappers proberen ondertussen beter te begrijpen wat er zich “onder de motorkap” afspeelt. Wiggers legt uit hoe onderzoekers inzicht proberen te krijgen in de werking van deze systemen en wat er precies binnenin gebeurt. Daarbij valt op dat AI-modellen tijdens hun training niet alleen patronen leren, maar ook een vorm van metakennis ontwikkelen – abstracte kennis over taal en strategieën om problemen op te lossen.
Die metakennis ontstaat niet doordat mensen die expliciet programmeren, maar doordat de modellen enorme hoeveelheden data verwerken. Dat maakt het verleidelijk om menselijke redenering toe te dichten aan deze technologie. Toch, benadrukt Wiggers, gaat het nog steeds vaak mis bij simpele, alledaagse vragen.
Zo haalt hij in zijn rede een variatie aan op het bekende raadsel van de wolf, de geit en de kool. ChatGPT geeft daarbij steevast een antwoord dat past bij het klassieke raadsel, maar niet bij de aangepaste versie. “De modellen antwoorden met hetzelfde zelfvertrouwen waarmee ze een briljante analyse geven – maar soms is het gewoon onzin,” zegt Wiggers. “En wat het ingewikkeld maakt: die briljante en verkeerde momenten lopen dwars door elkaar heen.”
De oorzaak ligt volgens Wiggers in de aard van machine learning. AI leert via statistiek: het zoekt naar patronen in grote hoeveelheden data. Hoe vaker een patroon voorkomt, hoe sterker het wordt verankerd. Daardoor zijn de modellen nooit volledig betrouwbaar – ze kennen immers niet alle mogelijke situaties.
Statistische AI heeft bovendien moeite met uitzonderingen en minderheidsgevallen. Dat leidt tot systematische uitsluitingen. Zo kan een sollicitant met een ongewoon, maar interessant cv onterecht worden afgewezen, simpelweg omdat het profiel niet past binnen de gemiddelden waarop het systeem is getraind.
‘Kwart zoekopdrachten is in 2027 AI-search’
Van acht procent deze zomer naar 25 procent in uiterlijk twee jaar. Creatief- en mediabureau VaynerMedia verwacht dat het zoekgedrag van de consument op het punt staat drastisch te veranderen.
Die verandering wordt gedicteerd door de opkomst van nieuwe technologie. De tijd dat ‘googlen’ hetzelfde betekent als ‘zoeken’, begint voor te gaan. De consument pakt steeds makkelijker en vaker ChatGPT of Gemini erbij om iets op te zoeken. Daar komt geen resultatenpagina met blauwe linkjes bij aan te pas.
Dat zegt Aengus Boyle van VaynerMedia in een opiniestuk op de Engelse vakuitgave The Drum.
Hij baseert zich daarbij op de wijze waarop de consument makkelijke informatie opzoekt, zoals ‘wat is de hoofdstad van Frankrijk’. Zelfs, of juist, daarvoor schakelt men een AI in.
“Bij zoekopdrachten met een hogere intentie, bijvoorbeeld navigatiezoekopdrachten zoals ‘VaynerMedia website’ en aankoopgerichte zoekopdrachten zoals ‘hardloopschoenen kopen’, vindt het leeuwendeel van de zoekopdrachten vooralsnog plaats via traditionele zoekmachines.”
Local search via Maps zal binnenkort ook via AI-search verlopen. Google faciliteert dat sinds vorige week althans met het publiceren van Maps-informatie in de Gemini-API.
“De laatste grote verschuiving die we waarnemen is de toename van zero-click zoekopdrachten bij traditionele zoekmachines. [Interfaces als Google AI Overviews] onderstrepen de noodzaak voor bedrijven om zichtbaar te blijven in AI-antwoorden.”
Nieuwe investering voor urban app CityLegends
CityLegends haalt een kleine twee miljoen euro venture capital op. De Eindhovense start-up heeft een app waar skaters, freerunners en andere urban sporters locaties kunnen vinden.
Met het geld wil het jonge, sportieve bedrijf de internationale expansie stevig inzetten en de features van de app verder ontwikkelen. Daarnaast wil het de zakelijke mediakant doorontwikkelen voor merken en partners door middel van schaalbare en ondersteunende cultuurhandboeken.
De app is actief op het snijvlak van sport, cultuur en technologie voor Gen Z. Het helpt straatsporters de beste plekken te verkennen, real-life evenementen te faciliteren en meetbare video-inhoud te creëren via E-wedstrijden. Een ‘straatstrava’.
Op CityLegends nemen straatsporters het tegen elkaar op door hun creativiteit, zoals een gefilmde skate-truc, te posten op de app, die te zien is in een timeline zoals die van Instagram. De andere gebruikers stemmen vervolgens wiens werk de meeste indruk maakte. De winnaar verovert zo een spot, een battle of een toernooi en wint geld of prijzen van merken die de community sponsoren.
Ook kunnen straatsporters er nieuwe spots in andere steden mee ontdekken.
Deelnemers aan deze investeringsronde zijn GFR Fund (San Francisco), Dutch Sport Tech Fund (tweede keer), Leisure Fund, SportInnovator, Leansquare en LOF Brabant.
Onderzoek kanaalmix in e-commerce: vaste basis met ‘must adds’ per categorie
Het speelveld van online verkoop is door de jaren flink veranderd. In een nieuw rapport onderzoekt Emerce hoe toonaangevende, in Nederland actieve, e-commercebedrijven met de mix van kanalen omgaan.
Door voor 250 bedrijven systematisch te kijken naar de aanwezigheid op zeven belangrijke verkoopkanalen – van app en bol.com tot Google Shopping – biedt dit rapport een actueel overzicht van waar bedrijven staan in hun digitale distributiestrategie. De selectie omvat multibrand retailers, merken met een direct e-commercekanaal (D2C) en e-commerceplatformen.
Gemiddeld gebruiken bedrijven drie van de zeven onderzochte kanalen, maar er is veel spreiding: 26 procent gebruikt er twee, 27 procent vier. Merken gebruiken gemiddeld meer kanalen dan retailers. Aanvullend op een vaste basis zijn er per categorie/niche verschillende ‘must add’-kanalen: bijvoorbeeld bol.com bij Sport & Fitness en Dieren & Huisdieren, of een app bij Food en Gezondheid & Verzorging.
Ook blijkt bijna tweederde (63 procent) van de merken actief op bol.com, tegenover 23 procent van de retailers. Bij Amazon.nl is dit 43 tegenover tegenover 3 procent.
Daarnaast is er kruisbestuiving tussen kanalen: producten van merken als Body & Fit en Brabantia duiken via wederverkopers en retourplatformen op andere kanalen op, van Kruidvat tot Marktplaats.
Het volledige rapport vind je hier en is vrij te downloaden met een Emerce for teams-abonnement.
