Emerce

Inhoud syndiceren
Online business, media & marketing
Bijgewerkt: 4 uren 3 min geleden

IAB Europe publiceert 1.0-meetstandaard retailmedia

5 uren 2 min geleden

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de basis voor meetstandaarden voor reclamecampagnes in retailmedia.

De standaard (PDF specificaties) wordt gezien als een stap vooruit richting volwassenheid voor retailmedia, een betrekkelijk nieuwe vorm van digitale reclame. Hierbij tonen webwinkels en shopping-apps reclameboodschappen naast en rondom hun reguliere assortiment. Dat biedt een extra vorm van inkomsten.

Belangenorganisatie IAB stelde de Measurement-standaard op op basis van werk dat de Amerikaanse IAB eerder al deed. Vervolgens werd dat gelokaliseerd naar Europa en kon de reclame-, retail- en mediamarkt daar zijn feedback op geven.

Adverteerders krijgen hiermee inzicht in de vraag wat de investering van een reclame-euro hen oplevert. Hun mediabureau krijgt data over bereik, attributie en andere campagne-inzichten.

Voor de zomervakantie is IAB Europe van plan een standaard op te leveren over formats en creatieve eisen. De planning voor de rest van 2024 ziet er zo uit:

Inhoudelijk gezien zijn de paarse onderwerpen nu gerealiseerd in de standaard en staan de grijze thema’s op de agenda:

Retailmedia is een vorm van performance of merkbouwende reclame in en rondom de fysieke en digitale schappen van webwinkels en e-commerce-apps. Praktisch gaat het om bijvoorbeeld de reclame-tv’s bij onder meer HEMA of Plus Supermarkt en de pagina’s met zoekresultaten over categorie-overzichten bij Mediamarkt of bol.com. Daarop worden dan reclames getoond die moeten aansluiten op de wensen en beleving van het winkelend publiek.

De gemene deler bij deze reclamevormen is dat er vanuit een digitaal centraal systeem worden ingekocht en uitgeserveerd. In datzelfde systeem kan de adverteerder, of diens bureau, aangeven welke producten hij aan welke publieksgroepen wil tonen. Soms zelfs tegen welke prijs.

Het is niet bekend hoeveel geld er in de reclamevorm omgaat. In Nederland is dat vermoedelijk ergens tussen de 100 en 200 miljoen, maar dat is niet meer dan een gecalculeerde inschatting. Bol is hier vermoedelijk de dominante speler, waar Amazon dat internationaal is. Volgende week dinsdagavond publiceert Amazon de kwartaalcijfers waaruit blijkt hoe groot die inkomstenbron was in de eerste maanden van dit jaar. Eind 2023 groeide die tak van sport met 27 procent naar 15 miljard dollar.

Ander voorbeeld: de omzet uit reclame-activiteiten bij Just Eat Takeaway ging in 2023 met 28 procent omhoog naar 208 miljoen euro.

Nationale-Nederlanden start online portaal voor slachtoffers letselschade

6 uren 2 min geleden

Het Letselschadeportaal van Nationale-Nederlanden voor slachtoffers is vanaf deze week online. In het portaal kunnen zij eenvoudig de afwikkeling van hun schade volgen, documenten uploaden en communiceren met hun letselschadebehandelaar.

Slachtoffers zijn vaak geen klant bij de verzekeraar en kunnen nu via het portaal beter bijgestaan worden in de afwikkeling van hun letselschade.

Deze eerste versie van het Letselschadeportaal zal voornamelijk gebruikt worden door slachtoffers met licht letsel. De letselschadebehandelaar van Nationale-Nederlanden bekijkt op basis van enkele criteria of een slachtoffer in aanmerking komt voor het afhandelen van de schade via het Letselschadeportaal.

Nationale-Nederlanden breidt het Letselschadeportaal geleidelijk uit zodat steeds meer slachtoffers gebruik kunnen maken van het portaal. Hierbij wordt zorgvuldig gekeken naar de feedback van zowel slachtoffers als de eigen medewerkers. Zodat verbeterwensen zo goed mogelijk meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van het portaal.

Kleine Europese groei WPP

7 uren 2 min geleden

Marketing- en reclameconcern WPP Group ziet een kleine omzetgroei in west-Europa, maar Amerika en Azië drukken het concernresultaat.

Exacte cijfers over de lokale markt geven de Engelsen niet, maar het concern duidt het VK en west-Europa als groeiregio’s. Adverteerder trekken de portemonnee weer wat vaker om hun boodschappen over te brengen.

De groepsomzet daalde met 1,4 procent tot vier miljard euro. Winst- of verliescijfers geeft WPP niet, enkel wat kerncijfers.

Het bedrijf is bezig met het samenvoegen van labels om efficiënter te kunnen werken. Zo gingen Wunderman Thompson en VMLY&R op in VML en verdwijnen de namen Hill & Knowlton en BCW. Die gaan op in het label Burson.

CEO Mark Read neemt uitgebreid de gelegenheid om te vertellen over dat zijn concern AI inzet. Over het soort besparingen of versnellingen zegt hij nog steeds niets concreets.

De media- en marketinggroep uit Londen gaat jaarlijks 250 miljoen euro investeren in nieuwe technologie, waaronder kunstmatige intelligentie. Het gaat om investeringen in eigen technologie die de AI- en datastrategie ondersteunen.

Foto: Tomasz Maranowski (cc)

Amazon stopt met droneleveringen in Californië

7 uren 56 min geleden

Amazon gaat stoppen met zijn droneleveringen in Lockeford, Californië. De stad in Centraal-Californië met 3500 inwoners was de tweede Amerikaanse drone-bezorglocatie van het bedrijf, na College Station, Texas. De activiteiten werden aangekondigd in juni 2022.

De retailgigant geeft geen reden voor het stoppen, maar benadrukt dat het klanten in Lockeford zal blijven bedienen met andere leveringsmethoden.

De leveringen van College Station zullen doorgaan, samen met een aanstaande locatie in Tolleson, Arizona die later dit jaar de leveringen zal starten. Tolleson, een stad van iets meer dan 7000, ligt in Maricopa County, in het westelijke deel van het grootstedelijk gebied Phoenix.

De uitbreiding van Prime Air is tot dusverre traag verlopen vanwege regelgevingskwesties, maar het lijkt er ook op dat de belangstelling niet erg groot is.

Nederlandse AI Congres: ‘We moeten een front vormen tegen de Amerikaanse dominantie’

8 uren 57 min geleden

“We moeten voo0rkomen dat we met AI achterlopen in Europa, zoals we in het verleden hebben nagelaten om een eigen Google of Amazon te ontwikkelen.” Dat betoogden Daniel Abbou en Marloes Pomp gisteren op het congres van De NL AI Coalitie in Amersfoort. Het European AI Forum is een coöperatie tussen negen nationale AI-coalities waaronder de NL AIC. Alleen door de krachten te bundelen komen we voorruit, zo waarschuwden de organisaties.

Het European AI Forum is een coöperatie tussen negen nationale AI-coalities waaronder de NL AIC. Die moeten een front vormen tegen de Amerikaanse hegemonie.

Abbou ziet er van komen dat Europa wel allerlei modellen voor AI training aanlevert, maar voor het gebruik moet betalen. “Want zeg nou zelf, alle grote AI spelers zitten in de VS”.

Het congres belichtte de kansen én uitdagingen die AI biedt om Nederland maatschappelijk en economisch vooruit te helpen. De bezoekers kwamen uit alle geledingen van de maatschappij: van het onderwijs tot de industrie. Om zich te oriënteren op nieuwe ontwikkelingen waren in De Rijtuigenloods te Amersfoort, een grote industriële locatie met een historisch karakter, vonden de plenaire presentaties in de hoofdzaal, 40 break-out sessies en workshops plaats op het gebied van duurzaamheid, zorg, ethiek, onderwijs en nog veel meer.

Rodger Werkhoven (OpenAI Pre-Launch Phase Independent Creative Director) toont wederom een aantal tot de verbeelding sprekende creatieve toepassingen, terwijl Max Welling (Hoogleraar bij de Universiteit van Amsterdam) inging op de razendsnelle ontwikkelingen en recente doorbraken in AI-onderzoek.

Cees Oudshoorn (Voorzitter van het Strategieteam van de NL AIC) benadrukte dat het van cruciaal belang is strategische keuzes te maken over hoe AI kan worden ingezet om economische groei te stimuleren, passend beleid te ontwikkelen, maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Kunstmatige intelligentie wordt  immerssterk bepalend voor onze toekomstige welvaart en welzijn. De technologie zal grote impact hebben op alle bedrijfssectoren, ons privéleven en de maatschappij als geheel. Nederland moet daarom een sterke en onderscheidende positie opbouwen en onderhouden in zowel de ontwikkeling als de toepassing van AI. Alleen door een proactieve inzet van AI kunnen wij als Nederland mede bepalen hoe AI wordt toegepast voor sociale en economische uitdagingen en daar voordeel uit halen, zo luide de boodschap van vele sprekers.

Al in oktober 2019 is de Nederlandse AI Coalitie opgezet (NL AIC) op initiatief van VNO-NCW MKB-Nederland, het ministerie van EZK, TNO, Seedlink, Philips, Ahold Delhaize, IBM, en Topteam dutch digital delta. De NL AIC is een publiek-privaat samenwerkingsverband waarbij overheid, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties zich inzetten om AI-ontwikkelingen in Nederland te versnellen en AI-initiatieven in Nederland met elkaar te verbinden.

Er zijn inmiddels zeven regionale hubs aangesloten bij de landelijke AI Coalitie (NL AIC). Door middel van landelijke werkgroepen en overleggen tussen de zeven regio’s wordt een nationaal werkplan uitgerold waarin bredere steun gezocht wordt voor goede, zogenaamde high impact programma voorstellen. Eén van de belangrijkste doelen is om binnen drie jaar in tenminste tien economische en maatschappelijke sectoren impactvolle AI-innovaties te realiseren. Hier vindt namelijk de toepassing van AI plaats en werken we aan ons verdienvermogen en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.

Men moet het voorlopig stellen met een karige meerjarige subsidie van 350 miljoen. “Onvoldoende, want we hebben eigenlijk 2 miljard nodig,” aldus Oudshoorn. Die aan de bezoekers nog wel een waarschuwing gaf: “AI gaat sneller dan wij”.

 

 

Hellofresh verdient meer aan maaltijden

9 uren 22 min geleden

Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro, waarmee een record is gebroken. EBITDA was met 16,8 miljoen ook iets hoger dan een jaar eerder.

Het Duitse bedrijf beleefde gouden tijden gedurende corona, waarna de vraag sterk daalde. Vorig kwartaal gaf het bedrijf nog een winstwaarschuwing af. Door te diversifiëren is de vraag weer toegenomen. Het Ready-to-Eat aanbod draagt inmiddels voor een kwart bij aan de omzet (pdf).

Vanaf vandaag levert HelloFresh RTE ook in Zweden en Denemarken. In Nederland was het product al verkrijgbaar.

Overigens nam het aantal orders wel licht af naar bijna 32 miljoen en ook het aantal bestelde maaltijden liep iets terug, maar werd er meer verdiend per maaltijd.

Netto omzet Mollie groeide in 2023 met 36 procent, Adyen naar 438 miljoen

9 uren 52 min geleden

In 2023 heeft betaalverwerker Mollie een netto omzet van 99 miljoen euro geboekt, een omzetgroei van 36 procent ten opzichte van 2022. Deze groei is onder andere te danken aan het aantrekken van nieuwe en grotere klanten, het investeren in nieuwe producten zoals Mollie Capital en Mollie Terminal, en de versnelling van de internationale expansie in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Daarnaast zijn de operationele kosten met dertig procent gedaald – van 179,8 miljoen in 2022 naar 126,7 miljoen in 2023. De inzet van AI, met bijvoorbeeld MollieGPT, de meer productgerichte focus en de betere interdisciplinair interne samenwerking hebben de operationele efficiëntie vergroot.

Mollie heeft in 2023 naar eigen zeggen ook grote stappen gemaakt met haar customer centric strategie. Alle customer service rollen werden samengebracht in het Customer Centre in Maastricht. Daarnaast werd Mollie Terminal gelanceerd, een belangrijke oplossing voor de omnichannel klanten van Mollie. Het product werd ook verder uitgebreid met meer geïntegreerde financiële diensten, waarmee klanten via één platform betalingen en geldbeheer kunnen vereenvoudigen.

De komende jaren gaat Mollie verder met het lanceren van meer producten voor klanten zoals Crisp, Gymshark, O’Neill, Koninklijk Theater Carré en Q-Park.

Rivaal Adyen verwerkte in het eerste kwartaal van 2024 297,8 miljard euro, 46 procent meer dan een jaar eerder. Dat leverde een omzet om van 438 miljoen. De snelst groeiende markt was Noord Amerika, waar de grotere klanten zitten (pdf).

Digitaal verwerkte Adyen 51 procent meer dan een jaar geleden en united commerce (waaronder betalingen in winkels) groeide 30 procent.

Adyen groeide in de afgelopen drie maanden bescheiden, met 26 werknemers.

Adyen wil van 2024 tot en met 2026 de omzet jaarlijks met ruim 20 tot bijna 30 procent laten groeien en de EBITDA-marge moet in 2026 weer boven de 50 procent liggen.

De hype van flitsbezorgers is nu echt voorbij

10 uren 52 min geleden

Ze kwamen sterk opzetten tijdens corona, maar lijken nauwelijks nog bestaansrecht te hebben: de ene flitsbezorger na de andere rolt om. Getir trekt zich waarschijnlijk definitief terug uit Europa, waaronder Nederland. En het is de vraag of Flink het nog lang volhoudt.

Getir heeft zijn vertrek uit Europa nog niet aangekondigd, maar volgens diverse bronnen is dat een kwestie van dagen. Getir en Gorillas trekken zich naar verluidt medio mei terug uit Duitsland. Sommige van de 1800 werknemers van Getir in Duitsland hebben al ontslag gekregen. De magazijnen worden de komende drie weken geleidelijk gesloten.

Achter de schermen rommelt het behoorlijk. De grote aandeelhouder Mubadala zou het geduld met het management hebben verloren omdat het bedrijf tot nu toe geen levensvatbaar bedrijfsmodel heeft opgezet. Het staatsfonds uit Abu Dhabi had liever gezien dat Getir en Gorilla’s in Duitsland tot één merk werden samengevoegd om kosten te besparen.

Ook zou het van oorsprong Turkse Getir kijken naar een verkoop van zijn Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect die eind vorig jaar nog werd overgenomen van Ahold Delhaize. Ahold zou Getir zelfs hebben betaald om het bedrijf van zijn balans te krijgen en werknemers vragen nu af of er nog wel een toekomst voor de onderneming is, meldt de New York Post.

Voor alle duidelijkheid: FreshDirect is een klassieke boodschappenbezorger. Heel anders dan de Snelle Jelles die op hun fiets een paar boodschappen aan de deur kwamen brengen tijdens corona. Diverse bedrijven stortten zich ondanks de lage marges op deze ontluikende markt. Maar ook op de het hoogtepunt van de hype was al duidelijk dat de consolidatie niet lang op zich zou laten wachten.

Getir slokte steeds meer concurrenten op. Eind 2022 nam Getir nog branchegenoot Gorillas over. Dat Duitse bedrijf was ook actief in meerdere Nederlandse steden.

Vorig jaar begon de markt al te piepen en te kraken. De kosten en levertijden liepen op en consumenten waren steeds meer geld kwijt aan hun boodschappen. Maaltijdbezorger Deliveroo was toen al uit Nederland vertrokken. Het Britse Zapp was de volgende. Jumbo was een samenwerking met Gorillas aangegaan, maar haakte vorig jaar ook al af.

De opkomst van flitsbezorgers had ook nog eens allerlei nare bij-effecten. Steeds meer gemeenten wilden bijvoorbeeld de magazijnen, zogenoemde dark stores, uit het centrum hebben. Getir loste dat op door van zijn dark store in Amsterdam een lokale winkel te maken. Menig flitsbezorger werd naar de stadsrand verbannen, waardoor de levertijden en de kosten toenamen.

Vorig jaar kwam er ook nog een wettelijk verbod op flitsbezorgers jonger dan zestien.

Getir zette vorig jaar al het mes in zijn personeelsbestand. Er verdwenen 2500 banen in vijf landen, waaronder Nederland. De flitsbezorger beperkte zijn afzetgebied in Nederland tot de grotere steden Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Ook kondigde de bezorger zijn vertrek aan uit Italië, Spanje en Portugal. Getir zou toen al tussen de 80 en 100 miljoen per maand verliezen

Straks zal in Nederland eigenlijk alleen Flink nog overblijven, maar het is de vraag of die het gaat redden. Het Duitse bedrijf was niet voor niets in gesprek met Getir, al zijn de overnamegesprekken  inmiddels gestopt. Met een eventuele overname zou ruim 700 miljoen euro gemoeid zijn, meldde Manager Magazin op basis van ingewijden. In Europa heeft Flink naar eigen zeggen een omzet van 560 miljoen euro: bijna het dubbele van zijn Turkse branchegenoot.

Flink kon overeind blijven dankzij grote investeerders als de Duitse supermarktketen Rewe en het Amerikaanse Doordash. De investeerders van de snelbezorgdienst hebben een dezer dagen nog eens 100 miljoen in de Duitse onderneming gepompt, zodat deze kan blijven groeien. De financieringsronde werd geleid door de bestaande geldschieters van Flink, waaronder Rewe en de durfkapitalisten Bond, Northzone en Cherry Ventures. Het staatsfonds Mubadala Capital uit Abu Dhabi, ook een financier van Getir, en DoorDash zouden niet hebben deelgenomen.

Flink heeft tot nu toe 1,4 miljard dollar opgehaald en werd eind 2021 gewaardeerd op ongeveer 2,85 miljard. Maar volgende tranches hangen af van eventuele fusiegesprekken. Na Getir komt bijvoorbeeld Just Eat Takeaway in beeld. Kennelijk om de kosten te beperken is het bedrijf reeds vertrokken uit Frankrijk. Daar is de grote schoonmaak onder de flitsbezorgers al eerder begonnen: behalve Flink zijn Gorillas, Cajoo, Getir en Yango Deli nergens meer te bekennen.

TikTok gaat zich via rechter verweren tegen gedwongen verkoop in de VS

11 uren 57 min geleden

TikTok gaat zich via de rechter verzetten tegen de gedwongen verkoop, die het Amerikaanse Congres en de Senaat heeft afgedwongen. ‘Wees gerust – we gaan nergens heen,’ verklaarde CEO Shou Zi Chew in een video die werd geplaatst vlak nadat Biden het wetsvoorstel had ondertekend.

Moederbedrijf ByteDance heeft 270 dagen dagen om de Amerikaanse activa van TikTok over te dragen, anders wordt de app in de VS verboden. De deadline is 19 januari 2025.

‘We willen geen verbod’, zegt woordvoerster Karine Jean-Pierre van het Witte Huis ‘Dit gaat over het eigendom van de Volksrepubliek China.’

In een verklaring die ook aan de Nederlandse pers werd verstuurd somt TikTok op wat er allemaal niet juist is aan het verbod.

Zo is TikTok naar eigen zeggen geen Chinese organisatie, en legt ze geen rekenschap af aan de Chinese overheid. ByteDance is voor 60 procent eigendom van met name Amerikaanse, investeerders; 20 procent eigendom van de oprichters, en de overige 20 procent van werknemers.

‘TikTok is niet verboden in China. We hebben de keuze gemaakt, zoals veel andere globale techbedrijven, om daar niet actief te zijn vanwege lokale wet- en regelgeving. Content op TikTok wordt gedreven door onze gebruikers, niet door ons, en ook niet door overheden. Beschuldigingen dat we een Chinees propagandakanaal zouden zijn, zijn volslagen onbewezen.’

Meta voorziet hogere kosten door AI

wo, 04/24/2024 - 21:29

Hogere kosten bij Meta leiden tot tegenvallende verwachtingen voor het tweede kwartaal. De aandelen noteerden vanavond meteen 10 procent lager.

Het bedrijf verwacht kapitaaluitgaven in 2024 ergens tussen 35 miljard tot 40 miljard dollar, een stijging ten opzichte van zijn eerdere prognose van 30 miljard tot 37 miljard.

Die hogere kosten hebben te maken met investeringen in AI. Meta kondigde vorige week de nieuwste versie van zijn grote taalmodel aan, genaamd Llama, evenals upgrades voor zijn Meta.ai chatbot.

Het maakt deel uit van een bredere generatieve AI-push van Meta. Meta maakt aangepaste computerchips en koopt honderdduizenden chips van Nvidia (NVDA) om zijn AI-ambities kracht bij te zetten.

De cijfers over het eerste kwartaal waren overigens beter dan verwacht. De omzet in het eerste kwartaal steeg 27  procent, naar 36,4 miljard miljard dollar. De winst steeg 117 procent naar 12,3 miljard.

Meta begon het jaar met 3.24 miljard dagelijks actieve gebruikers.

Voor het vierde kwartaal droeg de verkoop van digitale advertenties nog altijd voor 97 procent bij aan de inkomsten van Meta. Adverteerders betaalden in het eerste kwartaal gemiddeld 6 procent meer voor een advertentie.

Bernstein-analist Mark Shmulik zegt dat er een potentieel risico bestaat voor een vertraging van advertentie-inkomsten uit China, die vorig jaar goed waren voor ongeveer 10 procent van de totale advertentieverkoop van Meta.

De correctie op de beurs is betrekkelijk. De Meta-aandelen van het Facebook-moederbedrijf zijn dit jaar met bijna 40 procent gestegen en met 130 procent in de afgelopen 12 maanden, waardoor de marktkapitalisatie weer boven de 1 biljoen dollar uitkomt.

 

NLdigital lanceert nieuwe Ethische Code AI

wo, 04/24/2024 - 14:48

NLdigital heeft eerder deze week haar nieuwe Ethische Code AI gepresenteerd in het bijzijn van Tweede Kamerlid Barbara Kathmann. De gedragscode is opgesteld in samenwerking met het bedrijfsleven.

De gedragscode benadrukt een aantal kernprincipes die leidend moeten zijn voor organisaties die met AI werken. Het gaat dan over thema’s als eerlijkheid, inclusiviteit en transparantie. Ook geeft de code richtlijnen om de betrouwbaarheid, veiligheid en verantwoordingsplicht voor AI-systemen te garanderen. Wat in de nieuwe versie is toegevoegd, zijn specifieke tools die kunnen worden gebruikt.

Een bijkomend voordeel is dat de hulpmiddelen ondersteuning bieden bij het voldoen aan de regels van de AI Act.

De Ethische Code AI van NLdigital zal een levend document zijn dat jaarlijks wordt aangepast om in te spelen op relevante ontwikkelingen. Met name de lijst van hulpmiddelen zal NLdigital blijvend uitbreiden.

Brave Search lanceert AI Ask Engine

wo, 04/24/2024 - 13:51

Brave, bekend van de gelijknamige browser, heeft een AI Ask Engine gelanceerd, een zoekmachine waaraan je met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) vragen kunt stellen.

Met de nieuwe Brave Search en de integratie van AI krijgen gebruikers volgens het bedrijf ‘het beste van twee werelden’: naast generatieve antwoorden ook up-to-date links.

Het bedrijf maakt gebruik van grote taalmodellen (LLM’s), zoals Mixtral 8x7B en Mistral 7B.

Brave Search ontvangt 27 miljoen zoekopdrachten per jaar, waardoor het een van de snelst groeiende zoekmachines is sinds Bing, beweert Brave.

De engine is nu voor iedereen beschikbaar om te gebruiken op desktop en mobiel in het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Antwoorden op vragen kunnen echter alleen in het Engels worden weergegeven.

Pascal Wiggers (HvA) benoemd tot lector Responsible IT

wo, 04/24/2024 - 12:55

Per 1 april 2024 is Pascal Wiggers door het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam benoemd tot lector Responsible IT. Hij treedt hiermee in de voetsporen van lector Nanda Piersma. In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten.

Wiggers is geen onbekende binnen het lectoraat Responsible IT, één van de kernlectoraten van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In 2022 is hij benoemd tot associate lector Responsible Artificial Intelligence en maakte daarmee al deel uit van het lectoraat. Hij was hiermee de eerste associate lector binnen de HvA.

In zijn nieuwe functie legt Wiggers de focus op het onderzoeken en bedenken van manieren om digitale technologie op een ethisch en sociaal verantwoorde manier te ontwikkelen en in te zetten. Wiggers: ‘Dat is nodig, want digitale technologie is diep verweven met ons dagelijks doen en laten: denk bijvoorbeeld aan de smartphone die nooit ver weg is, online platformen en aan de razendsnelle opkomst van generatieve AI, zoals ChatGPT. Voor mij illustreren deze voorbeelden bovenal dat digitale technologie niet enkel over techniek gaat, maar ook een sociale constructie is. Technologie is geenszins slechts een neutraal instrument waarbij ‘het maar net is hoe we het gebruiken’.

Consumentenorganisaties willen compensatie voor tragere iPhones

wo, 04/24/2024 - 11:44

ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging starten een claim tegen Apple. De organisaties willen dat het bedrijf klanten compenseert voor het feit dat het bedrijf de iPhone 6, iPhone 7 en iPhone SE-smartphones doelbewust trager heeft gemaakt.

Apple bracht tussen 2017 en 2018 diverse updates voor het iOS besturingssysteem op de markt voor de iPhone-modellen 6, 6 Plus, 6s Plus, 7, 7 Plus en de eerste generatie SE-modellen. De updates verminderden het prestatieniveau van de telefoons. Apple probeerde daarnaast met deze updates het onderliggende defect aan de batterij te verhullen. iPhones werden door de updates trager en werkten volgens de stichtingen niet meer naar behoren.

Apple heeft gebruikers niet geïnformeerd over de gevolgen van de updates.

Apple heeft in deze zaak eerder al voor 613 miljoen dollar geschikt in de Verenigde Staten. In Frankrijk werd een boete van 25 miljoen euro opgelegd aan Apple. In Italië werd een boete van 10 miljoen uitgedeeld. Ook in andere Europese landen (België, Spanje en Italië) lopen er massaclaims tegen Apple.

Consumenten die deze toestellen hebben gebruikt, kunnen zich melden voor zover ze privé zijn gekocht.

Whoppah kijkt naar Frankrijk

wo, 04/24/2024 - 10:57

De online marktplaats voor tweedehands design Whoppah zoekt aansluiting tot de Franse markt.

Het Nederlandse bedrijf heeft gisteren een Franse vertaling van zijn dienst live gezet. De ter plekke populaire betaaldienst CB wordt nog niet ondersteund.

Evelien Bunnik-Remmelts, mede-oprichter en COO van Whoppah: “De uitbreiding naar Frankrijk is een belangrijke stap in onze ambitie om een pan-Europese designmarktplaats te worden. Het Europese netwerkeffect, dat voor een marktplaats zo cruciaal is, zal ons verder helpen opschalen.”

Whoppah heeft zich tot doel gesteld de grootste speler in Frankrijk te worden en verwacht er volgend jaar een verkoopvolume van miljoenen euro’s te realiseren.

In Duitsland doen ze naar eigen zeggen ‘al een stevige miljoenenomzet’. In 2020 gingen ze daar van start. Op de Duitse versie van Trustpilot leverde dat sindsdien welgeteld 36 recensies op, die niet onverdeeld positief zijn.

De marktplaats voor tweedehands design en kunst Whoppah streefde afgelopen jaar naar een bruto handelswaarde van 52 miljoen euro. Dat zou een ruime verdubbeling zijn ten opzichte van 2022. Of dat doel is gehaald, is niet bekend.

De designmarktplaats heeft in september 2023 een investeringsronde van 4,7 miljoen euro afgerond. Dat is heel wat minder dan de tien miljoen waar oprichter Thomas Bunnik eerder op mikte.

Op Trustpilot krijgt de bemiddelingsdienst een 3,9/5, op Google een 4,2/5.

Foto: Gennady Mochalov (cc)

Netflix Games komt amper van de grond

wo, 04/24/2024 - 10:00

Twee jaar na de poging om door te breken in het streamen van mobiele games, maakt slechts 1 procent van de Netflix-abonnees gebruik van Netflix Games.

Hoewel dit niet zo schamel is als het op het eerste gezicht lijkt – 1 procent van een abonneebestand van 250 miljoen is nog altijd 2,2 miljoen – is het waarschijnlijk nog steeds minder dan Netflix hoopt.

Op dit moment zijn 77 games beschikbaar, waaronder Sonic Prime Dash en Oxenfree II: Lost Signals.

Op dit moment zijn deze game-aanbiedingen beperkt tot de mobiele Netflix-app op Android en iOS, wat de geringe belangstelling wellicht verklaart. Netflix is al wel begonnen met het bètatesten van zijn cloudgamingdient die Netflix-games naar tv’s moet brengen.

ALDI probeert kassaloze winkel

wo, 04/24/2024 - 08:52

ALDI doet in de VS een experiment met een kassaloze winkel. Camera’s zien wat iemand koopt en rekenen af zodra hij de winkel verlaat.

Amazon stopte juist met dit concept, maar ALDI wil in elk geval de kilometers maken om het ook te proberen. In een winkel in Aurora bij Chicago begon het vorige week met ALDIgo.

Hiervoor werkt het samen met technologiebedrijf Grabandgo. Diens technologie ziet wat iemand in zijn mandje stopt en verbindt dat met diens account. Dat wordt herkend via de app op zijn telefoon.

Aan het einde van de winkelrit kan de shopper óf naar een gewone kassa óf de QR-code in de Grabandgo-app tegen een scanner houden. Het verschuldigde geldbedrag wordt dan afgeschreven van de gekoppelde bankrekening of creditcard.

Het is niet het eerste contact voor ALDI met kassaloze winkels. In Utrecht test het met vergelijkbare technologie.

Boomerang benoemt nieuw managementteam onder leiding van CEO Publicis Groupe Nederland

wo, 04/24/2024 - 08:00

Boomerang, part of Publicis Groupe, draagt de dagelijkse huidige leiding per 1 juli 2024 over aan een nieuwe directie. Na 18 jaar doen de oprichters van Boomerang (Bo The, Alexander Veltman, Fikret Fetahovic en Eldin Fetahovic) een stapje terug.

Het nieuwe management team is maandag aangekondigd, bestaande uit Annika Drion als Operational Director, Milo Duyff als Commercial Director, Kim Trap als Business Director, Leila Popovych als Executive Director en Rico de Lange als Chief Creative Officer. Dit team zal Boomerang, onder leiding van Isabelle Dacz, CEO Publicis Nederland, de volgende fase in sturen.

Al geruime tijd werden er gesprekken gevoerd over de opvolging van de vier oorspronkelijke oprichters van het Amsterdamse digitale bureau, dat vandaag de dag ruim 200 medewerkers telt. Om de veelzijdigheid aan diensten van het bureau te benutten, is er een groep samengesteld met jarenlange ervaring binnen de verschillende disciplines van het bureau. Bovendien brengt elk lid ervaring mee uit de bureauwereld, zowel op nationaal als internationaal niveau.

In 2021 werd het bedrijf onderdeel van Publicis Groupe Nederland. Men wilden graag een plek aan tafel met internationale klanten, dichter bij de media staan en de productiecapaciteiten uitbreiden.

Zuid-Holland aangewezen als testgebied voor nieuwe generatie drones

wo, 04/24/2024 - 07:00

Het gebied tussen Katwijk en de haven van Rotterdam is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen als voorkeursgebied voor vluchten met drones in afgesloten luchtruim. Het gaat om vluchten onder de noemer BVLOS, wat staat voor Beyond visual line of sight. Oftewel: vliegen met een drone buiten het directe zicht van de pilot.

De aanwijzing betekent dat de provincie Zuid-Holland het wijzigingsproces luchtruim en vliegprocedures kan starten om het luchtruim voor BVLOS-vluchten beschikbaar te maken.

BVLOS-operaties zijn de volgende stap in het kunnen testen en ontwikkelen van slimme toepassingen. Het ministerie heeft onderzoek gedaan wat nodig is voor de volgende stap. De aanpak is om bestaande test- en experimenteerlocaties met elkaar te verbinden om de behoefte te bundelen.

Na uitgebreide consultatie en gesprekken met belanghebbenden in het veld heeft het ministerie het gebied tussen Katwijk en de Haven van Rotterdam benoemd als het voorkeursgebied. Dit is het aangewezen gebied waar het is toegestaan om testen en experimenten met BVLOS-vluchten uit te voeren in afgesloten luchtruim. Een vergunningsaanvraag bij de ILT blijft wel onderdeel van de procedure. In het aangewezen gebied bevindt zich onder andere het drone-test centrum Unmanned Valley en de haven van Rotterdam, waar wordt gewerkt aan U-Space: een luchtverkeersleidingssysteem om drone-verkeer in goede banen te leiden.

Op dit moment is het ingewikkeld om BVLOS vluchten in te passen in het bestaande luchtruim waar ook bemand verkeer vliegt. Door een gebied vrij te maken van ander luchtverkeer wordt de drempel om een veilige BVLOS vlucht binnen de voorwaarden uit te voeren lager.

Om BVLOS uiteindelijk mogelijk te maken is het nodig om de zogenoemde ‘wijzigingsprocedure luchtruim en vliegprocedures’ te doorlopen. In het aangewezen gebied neemt Zuid-Holland het initiatief voor deze wijzigingsprocedure, waarin is opgenomen welke stappen moeten worden doorlopen voordat het Rijk de wijziging van het luchtruim kan vaststellen. Dit proces is opgesteld om een zorgvuldige besluitvorming te borgen.

De daadwerkelijke omvang van het gebied wordt vastgesteld op basis van een behoefte-inventarisatie onder bedrijven op Unmanned Valley en luchtruimgebruikers. Daarnaast vindt er een luchtruimveiligheidsanalyse plaats. De provincie Zuid-Holland wil dit proces zo snel mogelijk in gang zetten.

KPN tevreden over bescheiden groei eerste kwartaal

wo, 04/24/2024 - 06:43

De omzet van KPN in het eerste kwartaal groeide licht met 3,3 procent naar 1,3 miljard euro, maar de winst daalde wel met 11 procent naar 175 miljoen euro. EBITDA was wel hoger, 605 miljoen.

Vast-mobiel leverde KPN netto 12.000 nieuwe klanten op, breedband voegde 13.000 nieuwe klanten toe. KPN sloot 48.000 nieuwe huishoudens met glasvezel aan. Mobiel was KPN wel veel sterker met 30.000 nieuwe abonnees (pdf).

De zakelijke breedband markt groeide met 5000, maar mobiel zat er weinig groei meer in.

De snelle uitrol van glasvezel en Unlimited Series, abonnementen met verschillende snelheden, zorgden voor een solide instroom van klanten, stelt KPN.

De inkomsten uit de zakelijke diensten waren volgens het bedrijf onveranderd goed, met een sterke bijdrage vanuit het MKB. Door de gereguleerde tariefsverlaging bij Wholesale, neemt de groei in dit segment zoals verwacht af.

Door de overname van Youfone verhoogt KPN de verwachtingen voor het volledige jaar 2024.